Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
Add new entry in Release_Notes.
[simgrid.git] / examples / s4u / README.rst
diff --git a/examples/s4u/README.rst b/examples/s4u/README.rst
deleted file mode 100644 (file)
index a1f2bf4..0000000
+++ /dev/null
@@ -1,336 +0,0 @@
-.. S4U (Simgrid for you) is the next interface of SimGrid, expected to be released with SimGrid 4.0.
-..
-.. Even if it is not completely rock stable yet, it may well already fit
-.. your needs. You are welcome to try it and report any interface
-.. glitches that you see. Be however warned that the interface may change
-.. until the final release.  You will have to adapt your code on the way.
-.. 
-.. This file follows the ReStructured syntax to be included in the
-.. documentation, but it should remain readable directly.
-
-
-------------
-S4U Examples
-------------
-
-SimGrid comes with an extensive set of examples, documented on this
-page. Most of them only demonstrate one single feature, with some
-larger examplars listed below. 
-
-Each of these examples can be found in a subdirectory under
-examples/s4u in the archive. It contains the source code (also listed
-from this page), and the so-called tesh file containing how to call
-the binary obtained by compiling this example and also the expected
-output. Tesh files are used to turn each of our examples into an
-integration test. Some examples also contain other files, on need.
-
-A good way to bootstrap your own project is to copy and combine some
-of the provided examples to constitute the skeleton of what you plan
-to simulate.
-
-...........................
-Actors: the Active Entities
-...........................
-
-
-Starting and Stoping Actors
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
-  - **Creating actors:**
-    Most actors are started from the deployment XML file, but there is other methods.
-    This example show them all.
-    |br| `examples/s4u/actor-create/s4u-actor-create.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-create/s4u-actor-create.cpp>`_
-    
-  - **Kill actors:**
-    Actors can forcefully stop other actors with the 
-    :cpp:func:`void simgrid::s4u::Actor::kill(void)` or the 
-    :cpp:func:`void simgrid::s4u::Actor::kill(aid_t)` methods.
-    |br| `examples/s4u/actor-kill/s4u-actor-kill.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-kill/s4u-actor-kill.cpp>`_
-
-  - **Controling the actor life cycle from the XML:**
-    You can specify a start time and a kill time in the deployment
-    file.
-    |br| `examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime.cpp>`_
-    |br| `examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime_d.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime_d.xml>`_
-
-  - **Daemonize actors:**
-    Some actors may be intended to simulate daemons that run in background. This example show how to transform a regular
-    actor into a daemon that will be automatically killed once the simulation is over.
-    |br| `examples/s4u/actor-daemon/s4u-actor-daemon.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-daemon/s4u-actor-daemon.cpp>`_
-    
-Inter-Actors Interactions
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
-  - **Suspend and Resume actors:**    
-    Actors can be suspended and resumed during their executions thanks
-    to :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::suspend()` and
-    :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::resume()`.
-    |br| `examples/s4u/actor-suspend/s4u-actor-suspend.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-suspend/s4u-actor-suspend.cpp>`_
-
-  - **Migrating Actors:**
-    Actors can move or be moved from a host to another with
-    :cpp:func:`simgrid::s4u::this_actor::migrate()`.
-    |br| `examples/s4u/actor-migration/s4u-actor-migration.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-migration/s4u-actor-migration.cpp>`_
-
-  - **Waiting for the termination of an actor:** (joining on it)
-    :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::join()` allows to block the current
-    actor until the end of the receiving actor.
-    |br| `examples/s4u/actor-join/s4u-actor-join.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-join/s4u-actor-join.cpp>`_
-
-  - **Yielding to other actor**.
-    The :cpp:func:`simgrid::s4u::this_actor::yield()` function interrupts the
-    execution of the current actor, leaving a chance to the other actors
-    that are ready to run at this timestamp.
-    |br| `examples/s4u/actor-yield/s4u-actor-yield.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-yield/s4u-actor-yield.cpp>`_
-
-Traces Replay as a Workload
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
-This section details how to run trace-driven simulations. It is very
-handy when you want to test an algorithm or protocol that only react
-to external events. For example, many P2P protocols react to user
-requests, but do nothing if there is no such event.
-
-In such situations, you should write your protocol in C++, and separate
-the workload that you want to play onto your protocol in a separate
-text file. Declare a function handling each type of the events in your
-trace, register them using :cpp:func:`xbt_replay_action_register()` in
-your main, and then run the simulation.
-
-Then, you can either have one trace file containing all your events,
-or a file per simulated process: the former may be easier to work
-with, but the second is more efficient on very large traces. Check
-also the tesh files in the example directories for details.
-
-  - **Communication replay:**
-    Presents a set of event handlers reproducing classical communication
-    primitives (asynchronous send/receive at the moment).
-    |br| `examples/s4u/replay-comm/s4u-replay-comm.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/replay-comm/s4u-replay-comm.cpp>`_
-
-  - **I/O replay:**
-    Presents a set of event handlers reproducing classical I/O
-    primitives (open, read, close).
-    |br| `examples/s4u/replay-storage/s4u-replay-storage.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/replay-storage/s4u-replay-storage.cpp>`_
-
-..........................
-Activities: what Actors do
-..........................
-
-Communications on the Network
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
- - **Basic asynchronous communications:**
-   Illustrates how to have non-blocking communications, that are
-   communications running in the background leaving the process free
-   to do something else during their completion. The main functions
-   involved are :cpp:func:`simgrid::s4u::Mailbox::put_async()` and 
-   :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait()`.
-   |br| `examples/s4u/async-wait/s4u-async-wait.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-wait/s4u-async-wait.cpp>`_
-
- - **Waiting for all communications in a set:**
-   The :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait_all()` function is useful
-   when you want to block until all activities in a given set have
-   completed. 
-   |br| `examples/s4u/async-waitall/s4u-async-waitall.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-waitall/s4u-async-waitall.cpp>`_
-
- - **Waiting for the first completed communication in a set:**
-   The :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait_any()` function is useful
-   when you want to block until one activity of the set completes, no
-   matter which terminates first.    
-   |br| `examples/s4u/async-waitany/s4u-async-waitany.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-waitany/s4u-async-waitany.cpp>`_
-
-.. todo:: add the `ready` example here
-   
-Executions on the CPU
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
-  - **Basic execution:**
-    The computations done in your program are not reported to the
-    simulated world, unless you explicitely request the simulator to pause
-    the actor until a given amount of flops gets computed on its simulated
-    host. Some executions can be given an higher priority so that they
-    get more resources.
-    |br| `examples/s4u/exec-basic/s4u-exec-basic.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-basic/s4u-exec-basic.cpp>`_
-
-  - **Asynchronous execution:**
-    You can start asynchronous executions, just like you would fire
-    background threads.
-    |br| `examples/s4u/exec-async/s4u-exec-async.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-async/s4u-exec-async.cpp>`_
-    
-  - **Monitoring asynchronous executions:**
-    This example shows how to start an asynchronous execution, and
-    monitor its status.
-    |br| `examples/s4u/exec-monitor/s4u-exec-monitor.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-monitor/s4u-exec-monitor.cpp>`_
-    
-  - **Remote execution:**
-    Before its start, you can change the host on which a given execution will occur.
-    |br| `examples/s4u/exec-remote/s4u-exec-remote.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-remote/s4u-exec-remote.cpp>`_
-
-  - **Using Pstates on a host:**
-    Shows how define a set of pstatesfor a host in the XML, and how the current
-    pstate can be accessed/changed with :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::get_pstate_speed` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::set_pstate`.
-    |br| `examples/s4u/exec-dvfs/s4u-exec-dvfs.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-dvfs/s4u-exec-dvfs.cpp>`_
-    |br| `examples/platforms/energy_platform.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/energy_platform.xml>`_
-
-  - **Parallel tasks:**
-    These objects are convenient abstractions of parallel
-    computational kernels that span over several machines. 
-    |br| `examples/s4u/exec-ptask/s4u-exec-ptask.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-ptask/s4u-exec-ptask.cpp>`_
-
-I/O on Disks and Files
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
-SimGrid provides two levels of abstraction to interact with the
-simulated storages. At the simplest level, you simply create read and
-write actions on the storage resources.
-
-  - **Access to raw storage devices:**
-    This example illustrates how to simply read and write data on a
-    simulated storage resource.
-    |br| `examples/s4u/io-storage-raw/s4u-io-storage-raw.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-storage-raw/s4u-io-storage-raw.cpp>`_
-
-The FileSystem plugin provides a more detailed view, with the
-classical operations over files: open, move, unlink, and of course
-read and write. The file and disk sizes are also dealt with and can
-result in short reads and short write, as in reality.
-
-  - **File Management:**
-    This example illustrates the use of operations on files
-    (read, write, seek, tell, unlink, etc).
-    |br| `examples/s4u/io-file-system/s4u-io-file-system.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-file-system/s4u-io-file-system.cpp>`_
-
-  - **Remote I/O:**
-    I/O operations on files can also be done in a remote fashion, 
-    i.e. when the accessed disk is not mounted on the caller's host.
-    |br| `examples/s4u/io-file-remote/s4u-io-file-remote.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-file-remote/s4u-io-file-remote.cpp>`_
-
-Classical synchronization objects
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
- - **Mutex:**
-   Shows how to use simgrid::s4u::Mutex synchronization objects.
-   |br| `examples/s4u/synchro-mutex/s4u-synchro-mutex.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-mutex/s4u-synchro-mutex.cpp>`_
-
- - **Barrier:**
-   Shows how to use simgrid::s4u::Barrier synchronization objects.
-   |br| `examples/s4u/synchro-barrier/s4u-synchro-barrier.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-barrier/s4u-synchro-barrier.cpp>`_
-
-.............................
-Interacting with the platform
-.............................
-
- - **Retrieving the list of hosts matching a given criteria:**
-   Shows how to filter the actors that match a given criteria.
-   |br| `examples/s4u/engine-filtering/s4u-engine-filtering.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/engine-filtering/s4u-engine-filtering.cpp>`_
-
- - **User-defined properties:**
-   You can attach arbitrary information to most platform elements from
-   the XML file, and then interact with these values from your
-   program. Note that the changes are not written permanently on disk,
-   in the XML file nor anywhere else. They only last until the end of
-   your simulation.
-   
-   - :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::set_property()`
-   - :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::set_property()`
-   - :cpp:func:`simgrid::s4u::Link::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Link::set_property()`
-   - :cpp:func:`simgrid::s4u::NetZone::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::NetZone::set_property()`
-     
-   |br| `examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties.cpp>`_
-   |br| `examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties_d.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties_d.xml>`_
-   |br| `examples/platforms/prop.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/prop.xml>`_
-
-.................
-Energy Simulation
-.................
-
-  - **Describing the energy profiles in the platform:**
-    This platform file contains the energy profile of each links and
-    hosts, which is necessary to get energy consumption predictions.
-    As usual, you should not trust our example, and you should strive
-    to double-check that your instanciation matches your target platform.
-    |br| `examples/platforms/energy_platform.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/energy_platform.xml>`_
-
-  - **Consumption due to the CPU:** 
-    This example shows how to retrieve the amount of energy consumed
-    by the CPU during computations, and the impact of the pstate.
-    |br| `examples/s4u/energy-exec/s4u-energy-exec.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-exec/s4u-energy-exec.cpp>`_
-
-  - **Consumption due to the network:**
-    This example shows how to retrieve and display the energy consumed
-    by the network during communications.
-    |br| `examples/s4u/energy-link/s4u-energy-link.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-link/s4u-energy-link.cpp>`_
-
-  - **Modeling the shutdown and boot of hosts:**
-    Simple example of model of model for the energy consumption during
-    the host boot and shutdown periods.
-    |br| `examples/s4u/energy-boot/platform_boot.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-boot/platform_boot.xml>`_
-    |br| `examples/s4u/energy-boot/s4u-energy-boot.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-boot/s4u-energy-boot.cpp>`_
-
-.......................
-Tracing and Visualizing
-.......................
-
-Tracing can be activated by various configuration options which
-are illustrated in these example. See also the 
-:ref:`full list of options related to tracing <tracing_tracing_options>`.
-
-It is interesting to run the process-create example with the following
-options to see the task executions:
-
-  - **Platform Tracing:**
-    This program is a toy example just loading the platform, so that
-    you can play with the platform visualization. Recommanded options:
-    ``--cfg=tracing:yes --cfg=tracing/categorized:yes``
-    |br| `examples/s4u/trace-platform/s4u-trace-platform.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/trace-platform/s4u-trace-platform.cpp>`_
-
-........................
-Larger SimGrid Examplars
-........................
-
-This section contains application examples that are somewhat larger
-than the previous examples.
-
-  - **Ping Pong:**
-    This simple example just sends one message back and forth.
-    The tesh file laying in the directory show how to start the simulator binary, highlighting how to pass options to 
-    the simulators (as detailed in Section :ref:`options`). 
-    |br| `examples/s4u/app-pingpong/s4u-app-pingpong.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-pingpong/s4u-app-pingpong.cpp>`_
-
-  - **Token ring:**
-    Shows how to implement a classical communication pattern, where a
-    token is exchanged along a ring to reach every participant.
-    |br| `examples/s4u/app-token-ring/s4u-app-token-ring.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-token-ring/s4u-app-token-ring.cpp>`_
-
-  - **Master Workers:**
-    Another good old example, where one Master process has a bunch of task to dispatch to a set of several Worker 
-    processes. This example comes in two equivalent variants, one
-    where the actors are specified as simple functions (which is easier to
-    understand for newcomers) and one where the actors are specified
-    as classes (which is more powerful for the users wanting to build
-    their own projects upon the example).
-    |br| `examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-class.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-class.cpp>`_
-    |br| `examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-fun.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-fun.cpp>`_
-    
-Data diffusion
-^^^^^^^^^^^^^^
-
-  - **Bit Torrent:** 
-    Classical protocol for Peer-to-Peer data diffusion.
-    |br| `examples/s4u/app-bittorrent/s4u-bittorrent.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-bittorrent/s4u-bittorrent.cpp>`_
-    
-  - **Chained Send:** 
-    Data broadcast over a ring of processes.
-    |br| `examples/s4u/app-chainsend/s4u-app-chainsend.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-chainsend/s4u-app-chainsend.cpp>`_
-
-Distributed Hash Tables (DHT)
-^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
-
-  - **Chord Protocol** 
-    One of the most famous DHT protocol.
-    |br| `examples/s4u/dht-chord/s4u-dht-chord.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/dht-chord/s4u-dht-chord.cpp>`_
-
-.. TODO:: document here the examples about plugins
-
-.. |br| raw:: html
-
-   <br />