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Public GIT Repository
further split the kernel/resource module in separate files
[simgrid.git] / src / kernel / resource / Action.hpp
diff --git a/src/kernel/resource/Action.hpp b/src/kernel/resource/Action.hpp
new file mode 100644 (file)
index 0000000..c5595b8
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,213 @@
+/* Copyright (c) 2004-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
+
+/* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
+ * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
+
+#ifndef SIMGRID_KERNEL_RESOURCE_ACTION_HPP
+#define SIMGRID_KERNEL_RESOURCE_ACTION_HPP
+
+#include "src/surf/surf_interface.hpp"
+
+namespace simgrid {
+namespace surf {
+
+typedef std::pair<double, simgrid::surf::Action*> heap_element_type;
+typedef boost::heap::pairing_heap<heap_element_type, boost::heap::constant_time_size<false>, boost::heap::stable<true>,
+                                  boost::heap::compare<simgrid::xbt::HeapComparator<heap_element_type>>>
+    heap_type;
+
+/** @ingroup SURF_interface
+ * @brief SURF action interface class
+ * @details An action is an event generated by a resource (e.g.: a communication for the network)
+ */
+XBT_PUBLIC_CLASS Action
+{
+public:
+  boost::intrusive::list_member_hook<> modifiedSetHook_; /* Used by the lazy update to list the actions to track */
+  bool isLinkedModifiedSet() const { return modifiedSetHook_.is_linked(); }
+
+  typedef boost::intrusive::member_hook<Action, boost::intrusive::list_member_hook<>, &Action::modifiedSetHook_>
+      ActionLmmOptions;
+  typedef boost::intrusive::list<Action, ActionLmmOptions> ActionLmmList;
+
+  boost::intrusive::list_member_hook<> stateSetHook_;
+  typedef boost::intrusive::member_hook<Action, boost::intrusive::list_member_hook<>, &Action::stateSetHook_>
+      ActionOptions;
+  typedef boost::intrusive::list<Action, ActionOptions> ActionList;
+
+  enum class State {
+    ready = 0,        /**< Ready        */
+    running,          /**< Running      */
+    failed,           /**< Task Failure */
+    done,             /**< Completed    */
+    to_free,          /**< Action to free in next cleanup */
+    not_in_the_system /**< Not in the system anymore. Why did you ask ? */
+  };
+
+  enum class SuspendStates {
+    not_suspended = 0, /**< Action currently not suspended **/
+    suspended,
+    sleeping
+  };
+
+  enum class Type { LATENCY = 100, MAX_DURATION, NORMAL, NOTSET };
+
+  /**
+   * @brief Action constructor
+   *
+   * @param model The Model associated to this Action
+   * @param cost The cost of the Action
+   * @param failed If the action is impossible (e.g.: execute something on a switched off host)
+   */
+  Action(simgrid::surf::Model * model, double cost, bool failed);
+
+  /**
+   * @brief Action constructor
+   *
+   * @param model The Model associated to this Action
+   * @param cost The cost of the Action
+   * @param failed If the action is impossible (e.g.: execute something on a switched off host)
+   * @param var The lmm variable associated to this Action if it is part of a LMM component
+   */
+  Action(simgrid::surf::Model * model, double cost, bool failed, kernel::lmm::Variable* var);
+
+  virtual ~Action();
+
+  /**
+   * @brief Mark that the action is now finished
+   *
+   * @param state the new [state](\ref simgrid::surf::Action::State) of the current Action
+   */
+  void finish(Action::State state);
+
+  /** @brief Get the [state](\ref simgrid::surf::Action::State) of the current Action */
+  Action::State getState() const; /**< get the state*/
+  /** @brief Set the [state](\ref simgrid::surf::Action::State) of the current Action */
+  virtual void setState(Action::State state);
+
+  /** @brief Get the bound of the current Action */
+  double getBound() const;
+  /** @brief Set the bound of the current Action */
+  void setBound(double bound);
+
+  /** @brief Get the start time of the current action */
+  double getStartTime() const { return start_; }
+  /** @brief Get the finish time of the current action */
+  double getFinishTime() const { return finishTime_; }
+
+  /** @brief Get the user data associated to the current action */
+  void* getData() const { return data_; }
+  /** @brief Set the user data associated to the current action */
+  void setData(void* data) { data_ = data; }
+
+  /** @brief Get the cost of the current action */
+  double getCost() const { return cost_; }
+  /** @brief Set the cost of the current action */
+  void setCost(double cost) { cost_ = cost; }
+
+  /** @brief Update the maximum duration of the current action
+   *  @param delta Amount to remove from the MaxDuration */
+  void updateMaxDuration(double delta) { double_update(&maxDuration_, delta, sg_surf_precision); }
+
+  /** @brief Update the remaining time of the current action
+   *  @param delta Amount to remove from the remaining time */
+  void updateRemains(double delta) { double_update(&remains_, delta, sg_maxmin_precision * sg_surf_precision); }
+
+  /** @brief Set the remaining time of the current action */
+  void setRemains(double value) { remains_ = value; }
+  /** @brief Get the remaining time of the current action after updating the resource */
+  virtual double getRemains();
+  /** @brief Get the remaining time of the current action without updating the resource */
+  double getRemainsNoUpdate() const { return remains_; }
+
+  /** @brief Set the finish time of the current action */
+  void setFinishTime(double value) { finishTime_ = value; }
+
+  /**@brief Add a reference to the current action (refcounting) */
+  void ref();
+  /** @brief Unref that action (and destroy it if refcount reaches 0)
+   *  @return true if the action was destroyed and false if someone still has references on it
+   */
+  virtual int unref();
+
+  /** @brief Cancel the current Action if running */
+  virtual void cancel();
+
+  /** @brief Suspend the current Action */
+  virtual void suspend();
+
+  /** @brief Resume the current Action */
+  virtual void resume();
+
+  /** @brief Returns true if the current action is running */
+  virtual bool isSuspended();
+
+  /** @brief Get the maximum duration of the current action */
+  double getMaxDuration() const { return maxDuration_; }
+  /** @brief Set the maximum duration of the current Action */
+  virtual void setMaxDuration(double duration);
+
+  /** @brief Get the tracing category associated to the current action */
+  char* getCategory() const { return category_; }
+  /** @brief Set the tracing category of the current Action */
+  void setCategory(const char* category);
+
+  /** @brief Get the priority of the current Action */
+  double getPriority() const { return sharingWeight_; };
+  /** @brief Set the priority of the current Action */
+  virtual void setSharingWeight(double priority);
+  void setSharingWeightNoUpdate(double weight) { sharingWeight_ = weight; }
+
+  /** @brief Get the state set in which the action is */
+  ActionList* getStateSet() const { return stateSet_; };
+
+  simgrid::surf::Model* getModel() const { return model_; }
+
+protected:
+  ActionList* stateSet_;
+  int refcount_ = 1;
+
+private:
+  double sharingWeight_ = 1.0;             /**< priority (1.0 by default) */
+  double maxDuration_   = NO_MAX_DURATION; /*< max_duration (may fluctuate until the task is completed) */
+  double remains_;           /**< How much of that cost remains to be done in the currently running task */
+  double start_;             /**< start time  */
+  char* category_ = nullptr; /**< tracing category for categorized resource utilization monitoring */
+  double finishTime_ =
+      -1; /**< finish time : this is modified during the run and fluctuates until the task is completed */
+
+  double cost_;
+  simgrid::surf::Model* model_;
+  void* data_ = nullptr; /**< for your convenience */
+
+  /* LMM */
+  double lastUpdate_                                  = 0;
+  double lastValue_                                   = 0;
+  kernel::lmm::Variable* variable_                    = nullptr;
+  Action::Type type_                                  = Action::Type::NOTSET;
+  boost::optional<heap_type::handle_type> heapHandle_ = boost::none;
+
+public:
+  virtual void updateRemainingLazy(double now) { THROW_IMPOSSIBLE; };
+  void heapInsert(heap_type & heap, double key, Action::Type hat);
+  void heapRemove(heap_type & heap);
+  void heapUpdate(heap_type & heap, double key, Action::Type hat);
+  void clearHeapHandle() { heapHandle_ = boost::none; }
+  kernel::lmm::Variable* getVariable() const { return variable_; }
+  void setVariable(kernel::lmm::Variable * var) { variable_ = var; }
+  double getLastUpdate() const { return lastUpdate_; }
+  void refreshLastUpdate() { lastUpdate_ = surf_get_clock(); }
+  double getLastValue() const { return lastValue_; }
+  void setLastValue(double val) { lastValue_ = val; }
+  Action::Type getType() const { return type_; }
+
+protected:
+  Action::SuspendStates suspended_ = Action::SuspendStates::not_suspended;
+};
+
+typedef Action::ActionList ActionList;
+typedef Action::ActionLmmList ActionLmmList;
+typedef Action::ActionLmmList* ActionLmmListPtr;
+} // namespace surf
+} // namespace simgrid
+#endif