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[simgrid.git] / include / simgrid / kernel / routing / NetZoneImpl.hpp
1 /* Copyright (c) 2016-2020. The SimGrid Team. All rights reserved.               */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_ROUTING_NETZONEIMPL_HPP
7 #define SIMGRID_ROUTING_NETZONEIMPL_HPP
8
9 #include <simgrid/forward.h>
10 #include <simgrid/s4u/NetZone.hpp>
11 #include <xbt/PropertyHolder.hpp>
12 #include <xbt/graph.h>
13
14 #include <map>
15 #include <vector>
16
17 namespace simgrid {
18 namespace kernel {
19 namespace routing {
20 class BypassRoute;
21
22 /** @ingroup ROUTING_API
23  *  @brief Private implementation of the Networking Zones
24  *
25  * A netzone is a network container, in charge of routing information between elements (hosts and sub-netzones)
26  * and to the nearby netzones. In SimGrid, there is a hierarchy of netzones, ie a tree with a unique root
27  * NetZone, that you can retrieve with simgrid::s4u::Engine::netRoot().
28  *
29  * The purpose of the kernel::routing module is to retrieve the routing path between two points in a time- and
30  * space-efficient manner. This is done by NetZoneImpl::getGlobalRoute(), called when creating a communication to
31  * retrieve both the list of links that the create communication will use, and the summed latency that these
32  * links represent.
33  *
34  * The network model could recompute the latency by itself from the list, but it would require an additional
35  * traversal of the link set. This operation being on the critical path of SimGrid, the routing computes the
36  * latency on the behalf of the network while constructing the link set.
37  *
38  * Finding the path between two nodes is rather complex because we navigate a hierarchy of netzones, each of them
39  * being a full network. In addition, the routing can declare shortcuts (called bypasses), either within a NetZone
40  * at the route level or directly between NetZones. Also, each NetZone can use a differing routing algorithm, depending
41  * on its class. @ref FullZone have a full matrix giving explicitly the path between any pair of their
42  * contained nodes, while @ref DijkstraZone or @ref FloydZone rely on a shortest path algorithm. @ref VivaldiZone
43  * does not even have any link but only use only coordinate information to compute the latency.
44  *
45  * So NetZoneImpl::getGlobalRoute builds the path recursively asking its specific information to each traversed NetZone
46  * with NetZoneImpl::getLocalRoute, that is redefined in each sub-class.
47  * The algorithm for that is explained in http://hal.inria.fr/hal-00650233/ (but for historical reasons, NetZones are
48  * called Autonomous Systems in this article).
49  *
50  */
51 class XBT_PUBLIC NetZoneImpl : public xbt::PropertyHolder {
52   friend EngineImpl; // it destroys netRoot_
53
54 protected:
55   explicit NetZoneImpl(NetZoneImpl* father, const std::string& name, resource::NetworkModel* network_model);
56   NetZoneImpl(const NetZoneImpl&) = delete;
57   NetZoneImpl& operator=(const NetZoneImpl&) = delete;
58   virtual ~NetZoneImpl();
59
60 public:
61   s4u::NetZone* get_iface() { return &piface_; }
62
63   /** @brief Make a host within that NetZone */
64   s4u::Host* create_host(const std::string& name, const std::vector<double>& speed_per_pstate, int core_count,
65                          const std::map<std::string, std::string>* props);
66   /** @brief Creates a new route in this NetZone */
67   virtual void add_bypass_route(NetPoint* src, NetPoint* dst, NetPoint* gw_src, NetPoint* gw_dst,
68                                 std::vector<resource::LinkImpl*>& link_list, bool symmetrical);
69
70   /** @brief Seal your netzone once you're done adding content, and before routing stuff through it */
71   virtual void seal();
72   virtual int add_component(kernel::routing::NetPoint* elm); /* A host, a router or a netzone, whatever */
73   virtual void add_route(kernel::routing::NetPoint* src, kernel::routing::NetPoint* dst,
74                          kernel::routing::NetPoint* gw_src, kernel::routing::NetPoint* gw_dst,
75                          std::vector<kernel::resource::LinkImpl*>& link_list, bool symmetrical);
76
77 protected:
78   /**
79    * @brief Probe the routing path between two points that are local to the called NetZone.
80    *
81    * @param src where from
82    * @param dst where to
83    * @param into Container into which the traversed links and gateway informations should be pushed
84    * @param latency Accumulator in which the latencies should be added (caller must set it to 0)
85    */
86   virtual void get_local_route(NetPoint* src, NetPoint* dst, RouteCreationArgs* into, double* latency) = 0;
87   /** @brief retrieves the list of all routes of size 1 (of type src x dst x Link) */
88   /* returns whether we found a bypass path */
89   bool get_bypass_route(routing::NetPoint* src, routing::NetPoint* dst,
90                         /* OUT */ std::vector<resource::LinkImpl*>& links, double* latency);
91
92 public:
93   resource::NetworkModel* network_model_;
94
95 private:
96   s4u::NetZone piface_;
97
98   // our content, as known to our graph routing algorithm (maps vertex_id -> vertex)
99   std::vector<kernel::routing::NetPoint*> vertices_;
100
101   NetZoneImpl* father_ = nullptr;
102
103   std::vector<NetZoneImpl*> children_; // sub-netzones
104
105 public:
106   unsigned int get_table_size() { return vertices_.size(); }
107   std::vector<kernel::routing::NetPoint*> get_vertices() { return vertices_; }
108
109   NetZoneImpl* get_father();
110
111   std::vector<NetZoneImpl*>* get_children(); // Sub netzones
112
113 private:
114   std::string name_;
115   bool sealed_ = false; // We cannot add more content when sealed
116
117 public:
118   /** @brief Retrieves the name of that netzone as a C++ string */
119   const std::string& get_name() const { return name_; }
120   /** @brief Retrieves the name of that netzone as a C string */
121   const char* get_cname() const;
122
123   std::vector<s4u::Host*> get_all_hosts();
124   int get_host_count();
125
126   /* @brief get the route between two nodes in the full platform
127    *
128    * @param src where from
129    * @param dst where to
130    * @param links Accumulator in which all traversed links should be pushed (caller must empty it)
131    * @param latency Accumulator in which the latencies should be added (caller must set it to 0)
132    */
133   static void get_global_route(routing::NetPoint* src, routing::NetPoint* dst,
134                                /* OUT */ std::vector<resource::LinkImpl*>& links, double* latency);
135
136   virtual void get_graph(const s_xbt_graph_t* graph, std::map<std::string, xbt_node_t>* nodes,
137                          std::map<std::string, xbt_edge_t>* edges) = 0;
138   enum class RoutingMode {
139     unset = 0, /**< Undefined type                                   */
140     base,      /**< Base case: use simple link lists for routing     */
141     recursive  /**< Recursive case: also return gateway information  */
142   };
143   /* FIXME: protect the following fields once the construction madness is sorted out */
144   RoutingMode hierarchy_ = RoutingMode::unset;
145
146 private:
147   std::map<std::pair<NetPoint*, NetPoint*>, BypassRoute*> bypass_routes_; // src x dst -> route
148   routing::NetPoint* netpoint_ = nullptr;                                // Our representative in the father NetZone
149 };
150 } // namespace routing
151 } // namespace kernel
152 } // namespace simgrid
153
154 #endif /* SIMGRID_ROUTING_NETZONEIMPL_HPP */