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Another step toward working CommPtr. chord example is broken ATM
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Engine.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2017. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
8
9 #include <string>
10 #include <utility>
11 #include <vector>
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13 #include <xbt/base.h>
14 #include <xbt/functional.hpp>
15
16 #include <simgrid/simix.hpp>
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18 #include <simgrid/s4u/forward.hpp>
19
20 namespace simgrid {
21 namespace kernel {
22 class EngineImpl;
23 }
24 namespace s4u {
25 /** @brief Simulation engine
26  *
27  * This class is an interface to the simulation engine.
28  */
29 XBT_PUBLIC_CLASS Engine
30 {
31 private:
32   ~Engine();
33
34 public:
35   /** Constructor, taking the command line parameters of your main function */
36   Engine(int* argc, char** argv);
37
38   /** Finalize the default engine and all its dependencies */
39   static void shutdown();
40
41   /** @brief Load a platform file describing the environment
42    *
43    * The environment is either a XML file following the simgrid.dtd formalism, or a lua file.
44    * Some examples can be found in the directory examples/platforms.
45    */
46   void loadPlatform(const char* platf);
47
48   /** Registers the main function of an actor that will be launched from the deployment file */
49   void registerFunction(const char* name, int (*code)(int, char**));
50
51   /** Registers a function as the default main function of actors
52    *
53    * It will be used as fallback when the function requested from the deployment file was not registered.
54    * It is used for trace-based simulations (see examples/msg/actions).
55    */
56   void registerDefault(int (*code)(int, char**));
57
58   /** @brief Load a deployment file and launch the actors that it contains */
59   void loadDeployment(const char* deploy);
60
61   size_t hostCount();
62   void hostList(std::vector<Host*> * whereTo);
63
64   /** @brief Run the simulation */
65   void run();
66
67   /** @brief Retrieve the simulation time */
68   static double getClock();
69
70   /** @brief Retrieve the engine singleton */
71   static s4u::Engine* instance();
72
73   /** @brief Retrieve the root netzone, containing all others */
74   simgrid::s4u::NetZone* netRoot();
75
76   /** @brief Retrieve the netzone of the given name (or nullptr if not found) */
77   simgrid::s4u::NetZone* netzoneByNameOrNull(const char* name);
78
79   /** @brief Retrieve the netcard of the given name (or nullptr if not found) */
80   simgrid::kernel::routing::NetPoint* netpointByNameOrNull(const char* name);
81   void netpointList(std::vector<simgrid::kernel::routing::NetPoint*> * list);
82   void netpointRegister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
83   void netpointUnregister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
84
85   template <class F> void registerFunction(const char* name)
86   {
87     simgrid::simix::registerFunction(name, [](std::vector<std::string> args) {
88       return simgrid::simix::ActorCode([args] {
89         F code(std::move(args));
90         code();
91       });
92     });
93   }
94
95   template <class F> void registerFunction(const char* name, F code)
96   {
97     simgrid::simix::registerFunction(name, [code](std::vector<std::string> args) {
98       return simgrid::simix::ActorCode([code, args] { code(std::move(args)); });
99     });
100   }
101
102   /** Returns whether SimGrid was initialized yet -- mostly for internal use */
103   static bool isInitialized();
104
105   simgrid::kernel::EngineImpl* pimpl;
106
107 private:
108   static s4u::Engine* instance_;
109 };
110
111 /** Callback fired when the platform is created (ie, the xml file parsed),
112  * right before the actual simulation starts. */
113 extern XBT_PRIVATE xbt::signal<void()> onPlatformCreated;
114
115 /** Callback fired when the main simulation loop ends, just before MSG_run (or similar) ends */
116 extern XBT_PRIVATE xbt::signal<void()> onSimulationEnd;
117
118 /** Callback fired when the time jumps into the future */
119 extern XBT_PRIVATE xbt::signal<void(double)> onTimeAdvance;
120 }
121 } // namespace simgrid::s4u
122
123 #endif /* SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP */