Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
Simplifying and improving identification of tables
[simgrid.git] / src / bindings / lua / simgrid_lua.c
index 17dda69..611b475 100644 (file)
@@ -1,14 +1,15 @@
-/* SimGrid Lua bindings                                                     */
-
 /* Copyright (c) 2010. The SimGrid Team.
  * All rights reserved.                                                     */
 
 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
+
+/* SimGrid Lua bindings                                                     */
+
 #include "simgrid_lua.h"
-#include <string.h> // memcpy
+#include "lua_state_cloner.h"
 
-XBT_LOG_NEW_DEFAULT_SUBCATEGORY(lua, bindings, "Lua Bindings");
+XBT_LOG_NEW_DEFAULT_CATEGORY(lua, "Lua Bindings");
 
 static lua_State *lua_maestro_state;
 
@@ -20,673 +21,8 @@ static lua_State *lua_maestro_state;
 #define AS_MODULE_NAME "simgrid.AS"
 #define TRACE_MODULE_NAME "simgrid.Trace"
 
-/**
- * @brief A chunk of memory.
- *
- * TODO replace this by a dynar
- */
-typedef struct s_buffer {
-  char* data;
-  size_t size;
-  size_t capacity;
-} s_buffer_t, *buffer_t;
-
-static const char* value_tostring(lua_State* L, int index);
-static const char* keyvalue_tostring(lua_State* L, int key_index, int value_index);
-static void stack_dump(const char *msg, lua_State* L);
-static int writer(lua_State* L, const void* source, size_t size, void* userdata);
-static lua_State* get_father(lua_State* L);
-static void move_value(lua_State* src, lua_State* dst);
-static void move_value_impl(lua_State* src, lua_State* dst, const char* name);
-static int l_get_from_father(lua_State* L);
-static lua_State *clone_lua_state(lua_State* L);
-static m_task_t check_task(lua_State *L, int index);
 static void register_c_functions(lua_State *L);
 
-/* ********************************************************************************* */
-/*                            helper functions                                       */
-/* ********************************************************************************* */
-
-/**
- * @brief Returns a string representation of a value in the Lua stack.
- *
- * This function is for debugging purposes.
- * It always returns the same pointer.
- *
- * @param L the Lua state
- * @param index index in the stack
- * @return a string representation of the value at this index
- */
-static const char* value_tostring(lua_State* L, int index) {
-
-  static char buff[64];
-
-  switch (lua_type(L, index)) {
-
-    case LUA_TNIL:
-      sprintf(buff, "nil");
-      break;
-
-    case LUA_TNUMBER:
-      sprintf(buff, "%.3f", lua_tonumber(L, index));
-      break;
-
-    case LUA_TBOOLEAN:
-      sprintf(buff, "%s", lua_toboolean(L, index) ? "true" : "false");
-      break;
-
-    case LUA_TSTRING:
-      snprintf(buff, 63, "'%s'", lua_tostring(L, index));
-      break;
-
-    case LUA_TFUNCTION:
-      if (lua_iscfunction(L, index)) {
-        sprintf(buff, "C-function");
-      }
-      else {
-        sprintf(buff, "function");
-      }
-      break;
-
-    case LUA_TTABLE:
-      sprintf(buff, "table(%p)", lua_topointer(L, index));
-      break;
-
-    case LUA_TLIGHTUSERDATA:
-    case LUA_TUSERDATA:
-      sprintf(buff, "userdata(%p)", lua_touserdata(L, index));
-      break;
-
-    case LUA_TTHREAD:
-      sprintf(buff, "thread");
-      break;
-  }
-  return buff;
-}
-
-/**
- * @brief Returns a string representation of a key-value pair.
- *
- * This function is for debugging purposes.
- * It always returns the same pointer.
- *
- * @param L the Lua state
- * @param key_index index of the key
- * @param value_index index of the value
- * @return a string representation of the key-value pair
- */
-static const char* keyvalue_tostring(lua_State* L, int key_index, int value_index) {
-
-  static char buff[64];
-  /* value_tostring also always returns the same pointer */
-  int len = snprintf(buff, 63, "[%s] -> ", value_tostring(L, key_index));
-  snprintf(buff + len, 63 - len, "%s", value_tostring(L, value_index));
-  return buff;
-}
-
-/**
- * @brief Returns a string composed of the specified number of spaces.
- *
- * This function is for debugging purposes.
- * It always returns the same pointer.
- *
- * @param length length of the string
- * @return a string of this length with only spaces
- */
-static const char* get_spaces(int length) {
-
-  static char spaces[128];
-
-  xbt_assert(length < 128);
-  memset(spaces, ' ', length);
-  spaces[length] = '\0';
-  return spaces;
-}
-
-/**
- * @brief Dumps the Lua stack if debug logs are enabled.
- * @param msg a message to print
- * @param L a Lua state
- */
-static void stack_dump(const char* msg, lua_State* L)
-{
-  if (XBT_LOG_ISENABLED(lua, xbt_log_priority_debug)) {
-    char buff[2048];
-    char* p = buff;
-    int i;
-    int top = lua_gettop(L);
-
-    //if (1) return;
-
-    fflush(stdout);
-
-    p[0] = '\0';
-    for (i = 1; i <= top; i++) {  /* repeat for each level */
-
-      p += sprintf(p, "%s", value_tostring(L, i));
-      p += sprintf(p, " ");       /* put a separator */
-    }
-    XBT_DEBUG("%s%s", msg, buff);
-  }
-}
-
-/**
- * @brief Writes the specified data into a memory buffer.
- *
- * This function is a valid lua_Writer that writes into a memory buffer passed
- * as userdata.
- *
- * @param L a lua state
- * @param source some data
- * @param sz number of bytes of data
- * @param user_data the memory buffer to write
- */
-static int writer(lua_State* L, const void* source, size_t size, void* userdata) {
-
-  buffer_t buffer = (buffer_t) userdata;
-  while (buffer->capacity < buffer->size + size) {
-    buffer->capacity *= 2;
-    buffer->data = xbt_realloc(buffer->data, buffer->capacity);
-  }
-  memcpy(buffer->data + buffer->size, source, size);
-  buffer->size += size;
-
-  return 0;
-}
-
-/**
- * @brief Returns the father of a state.
- * @param L a Lua state
- * @return its father
- */
-static lua_State* get_father(lua_State* L) {
-
-                                  /* ... */
-  lua_pushstring(L, "simgrid.father");
-                                  /* ... "simgrid.father" */
-  lua_rawget(L, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                  /* ... father */
-  lua_State* father = lua_touserdata(L, -1);
-  lua_pop(L, 1);
-                                  /* ... */
-  return father;
-}
-
-/**
- * @brief Pops a value from a state and pushes it onto the stack of another
- * state.
- *
- * @param src the source state
- * @param dst the destination state
- */
-static void move_value(lua_State* src, lua_State* dst) {
-
-  if (src != dst) {
-
-    /* get the list of visited tables from father at index 1 of dst */
-                                  /* src: ... value
-                                     dst: ... */
-    lua_getfield(dst, LUA_REGISTRYINDEX, "simgrid.father_visited_tables");
-                                  /* dst: ... visited */
-    lua_insert(dst, 1);
-                                  /* dst: visited ... */
-
-    move_value_impl(src, dst, value_tostring(src, -1));
-                                  /* src: ...
-                                     dst: visited ... value */
-    lua_remove(dst, 1);
-                                  /* dst: ... value */
-    stack_dump("src after xmove: ", src);
-    stack_dump("dst after xmove: ", dst);
-  }
-}
-
-/**
- * @brief Pops a value from the stack of a source state and pushes it on the
- * stack of another state.
- *
- * If the value is a table, its content is copied recursively. To avoid cycles,
- * a table of previously visited tables must be present at index 1 of dst.
- * Its keys are pointers to visited tables in src and its values are the tables
- * already built.
- *
- * TODO: add support of closures
- *
- * @param src the source state
- * @param dst the destination state, with a list of visited tables at index 1
- * @param name a name describing the value
- */
-static void move_value_impl(lua_State* src, lua_State *dst, const char* name) {
-
-  luaL_checkany(src, -1);                  /* check the value to copy */
-  luaL_checktype(dst, 1, LUA_TTABLE);      /* check the presence of a table of
-                                              previously visited tables */
-
-  int indent = (lua_gettop(dst) - 1) * 6;
-  XBT_DEBUG("%sCopying data %s", get_spaces(indent), name);
-  indent += 2;
-
-  stack_dump("src before copying a value (should be ... value): ", src);
-  stack_dump("dst before copying a value (should be visited ...): ", dst);
-
-  switch (lua_type(src, -1)) {
-    /* TODO implement the copy of each type in a separate function */
-
-    case LUA_TNIL:
-      lua_pushnil(dst);
-      break;
-
-    case LUA_TNUMBER:
-      lua_pushnumber(dst, lua_tonumber(src, -1));
-      break;
-
-    case LUA_TBOOLEAN:
-      lua_pushboolean(dst, lua_toboolean(src, -1));
-      break;
-
-    case LUA_TSTRING:
-      /* no worries about memory: lua_pushstring makes a copy */
-      lua_pushstring(dst, lua_tostring(src, -1));
-      break;
-
-    case LUA_TFUNCTION:
-      /* it's a function that does not exist yet in L2 */
-
-      if (lua_iscfunction(src, -1)) {
-        /* it's a C function: just copy the pointer */
-        lua_CFunction f = lua_tocfunction(src, -1);
-        lua_pushcfunction(dst, f);
-      }
-      else {
-        /* it's a Lua function: dump it from src */
-        XBT_DEBUG("%sDumping Lua function '%s'", get_spaces(indent), name);
-
-        s_buffer_t buffer;
-        buffer.capacity = 64;
-        buffer.size = 0;
-        buffer.data = xbt_new(char, buffer.capacity);
-
-        /* copy the binary chunk from src into a buffer */
-        int error = lua_dump(src, writer, &buffer);
-        xbt_assert(!error, "Failed to dump function '%s' from the source state: error %d",
-              name, error);
-
-        /* load the chunk into dst */
-        error = luaL_loadbuffer(dst, buffer.data, buffer.size, name);
-        xbt_assert(!error, "Failed to load function '%s' into the destination state: %s",
-            name, lua_tostring(dst, -1));
-        XBT_DEBUG("%sFunction '%s' successfully loaded", get_spaces(indent), name);
-      }
-      break;
-
-    case LUA_TTABLE:
-
-      /* first register the table in the source state itself */
-      lua_getfield(src, LUA_REGISTRYINDEX, "simgrid.visited_tables");
-                                  /* src: ... table visited */
-      lua_pushvalue(src, -2);
-                                  /* src: ... table visited table */
-      lua_pushlightuserdata(src, (void*) lua_topointer(src, -1));
-                                  /* src: ... table visited table psrctable */
-      lua_pushvalue(src, -1);
-                                  /* src: ... table visited table psrctable psrctable */
-      lua_pushvalue(src, -3);
-                                  /* src: ... table visited table psrctable psrctable table */
-      lua_settable(src, -5);
-                                  /* src: ... table visited table psrctable */
-      lua_settable(src, -3);
-                                  /* src: ... table visited */
-      lua_pop(src, 1);
-                                  /* src: ... table */
-
-      /* see if this table was already known by dst */
-      lua_pushlightuserdata(dst, (void*) lua_topointer(src, -1));
-                                  /* dst: visited ... psrctable */
-      lua_gettable(dst, 1);
-                                  /* dst: visited ... table/nil */
-      if (lua_istable(dst, -1)) {
-        XBT_DEBUG("%sNothing to do: table already visited (%p)",
-            get_spaces(indent), lua_topointer(src, -1));
-                                  /* dst: visited ... table */
-      }
-      else {
-        XBT_DEBUG("%sFirst visit of this table (%p)", get_spaces(indent),
-            lua_topointer(src, -1));
-                                  /* dst: visited ... nil */
-        lua_pop(dst, 1);
-                                  /* dst: visited ... */
-
-        /* first visit: create the new table in dst */
-        lua_newtable(dst);
-                                  /* dst: visited ... table */
-
-        /* mark the table as visited to avoid infinite recursion */
-        lua_pushlightuserdata(dst, (void*) lua_topointer(src, -1));
-                                  /* dst: visited ... table psrctable */
-        lua_pushvalue(dst, -2);
-                                  /* dst: visited ... table psrctable table */
-        lua_pushvalue(dst, -1);
-                                  /* dst: visited ... table psrctable table table */
-        lua_pushvalue(dst, -3);
-                                  /* dst: visited ... table psrctable table table psrctable */
-        lua_settable(dst, 1);
-                                  /* dst: visited ... table psrctable table */
-        lua_settable(dst, 1);
-                                  /* dst: visited ... table */
-        XBT_DEBUG("%sTable marked as visited", get_spaces(indent));
-
-        stack_dump("dst after marking the table as visited (should be visited ... table): ", dst);
-
-        /* copy the metatable if any */
-        int has_meta_table = lua_getmetatable(src, -1);
-                                  /* src: ... table mt? */
-        if (has_meta_table) {
-          XBT_DEBUG("%sCopying metatable", get_spaces(indent));
-                                  /* src: ... table mt */
-          move_value_impl(src, dst, "metatable");
-                                  /* src: ... table
-                                     dst: visited ... table mt */
-          lua_setmetatable(dst, -2);
-                                  /* dst: visited ... table */
-        }
-        else {
-          XBT_DEBUG("%sNo metatable", get_spaces(indent));
-        }
-
-        stack_dump("src before traversing the table (should be ... table): ", src);
-        stack_dump("dst before traversing the table (should be visited ... table): ", dst);
-
-        /* traverse the table of src and copy each element */
-        lua_pushnil(src);
-                                  /* src: ... table nil */
-        while (lua_next(src, -2) != 0) {
-                                  /* src: ... table key value */
-
-          XBT_DEBUG("%sCopying table element %s", get_spaces(indent), keyvalue_tostring(src, -2, -1));
-
-          stack_dump("src before copying table element (should be ... table key value): ", src);
-          stack_dump("dst before copying table element (should be visited ... table): ", dst);
-
-          /* copy the key */
-          lua_pushvalue(src, -2);
-                                  /* src: ... table key value key */
-          indent += 2;
-          XBT_DEBUG("%sCopying the key part of the table element", get_spaces(indent));
-          move_value_impl(src, dst, value_tostring(src, -1));
-                                  /* src: ... table key value
-                                     dst: visited ... table key */
-          XBT_DEBUG("%sCopied the key part of the table element", get_spaces(indent));
-
-          /* copy the value */
-          XBT_DEBUG("%sCopying the value part of the table element", get_spaces(indent));
-          move_value_impl(src, dst, value_tostring(src, -1));
-                                  /* src: ... table key
-                                     dst: visited ... table key value */
-          XBT_DEBUG("%sCopied the value part of the table element", get_spaces(indent));
-          indent -= 2;
-
-          /* set the table element */
-          lua_settable(dst, -3);
-                                  /* dst: visited ... table */
-
-          /* the key stays on top of src for next iteration */
-          stack_dump("src before next iteration (should be ... table key): ", src);
-          stack_dump("dst before next iteration (should be visited ... table): ", dst);
-
-          XBT_DEBUG("%sTable element copied", get_spaces(indent));
-        }
-        XBT_DEBUG("%sFinished traversing the table", get_spaces(indent));
-      }
-      break;
-
-    case LUA_TLIGHTUSERDATA:
-      lua_pushlightuserdata(dst, lua_touserdata(src, -1));
-      break;
-
-    case LUA_TUSERDATA:
-    {
-      /* copy the data */
-                                  /* src: ... udata
-                                     dst: visited ... */
-      size_t size = lua_objlen(src, -1);
-      void* src_block = lua_touserdata(src, -1);
-      void* dst_block = lua_newuserdata(dst, size);
-                                  /* dst: visited ... udata */
-      memcpy(dst_block, src_block, size);
-
-      /* copy the metatable if any */
-      int has_meta_table = lua_getmetatable(src, -1);
-                                  /* src: ... udata mt? */
-      if (has_meta_table) {
-        XBT_DEBUG("%sCopying metatable of userdata (%p)", get_spaces(indent),
-            lua_topointer(src, -1));
-                                  /* src: ... udata mt */
-        lua_State* father = get_father(dst);
-
-        if (father != NULL && src != father && get_father(src) == father) {
-          XBT_DEBUG("%sGet the metatable from my father", get_spaces(indent));
-          /* I don't want the metatable of src, I want the father's copy of the
-             same metatable */
-
-          /* get from src the pointer to the father's copy of this metatable */
-          lua_pushstring(src, "simgrid.father_visited_tables");
-                                  /* src: ... udata mt "simgrid.visited_tables" */
-          lua_rawget(src, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                  /* src: ... udata mt visited */
-          lua_pushvalue(src, -2);
-                                  /* src: ... udata mt visited mt */
-          lua_gettable(src, -2);
-                                  /* src: ... udata mt visited pfathermt */
-
-          /* copy the metatable from the father world into dst */
-          lua_pushstring(father, "simgrid.visited_tables");
-                                  /* father: ... "simgrid.visited_tables" */
-          lua_rawget(father, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                  /* father: ... visited */
-          lua_pushlightuserdata(father, (void*) lua_topointer(src, -1));
-                                  /* father: ... visited pfathermt */
-          lua_gettable(father, -2);
-                                  /* father: ... visited mt */
-          move_value_impl(father, dst, "(father metatable)");
-                                  /* father: ... visited
-                                     dst: visited ... udata mt */
-          lua_pop(father, 1);
-                                  /* father: ... */
-          lua_pop(src, 3);
-                                  /* src: ... udata */
-
-          /* TODO make helper functions for this kind of operations */
-        }
-        else {
-          XBT_DEBUG("%sI have no father", get_spaces(indent));
-          move_value_impl(src, dst, "metatable");
-                                  /* src: ... udata
-                                     dst: visited ... udata mt */
-        }
-        lua_setmetatable(dst, -2);
-                                  /* dst: visited ... udata */
-
-        XBT_DEBUG("%sMetatable of userdata copied", get_spaces(indent));
-      }
-      else {
-        XBT_DEBUG("%sNo metatable for this userdata", get_spaces(indent));
-                                  /* src: ... udata */
-      }
-    }
-    break;
-
-    case LUA_TTHREAD:
-      XBT_WARN("Cannot copy a thread from the source state.");
-      lua_pushnil(dst);
-      break;
-  }
-
-  /* pop the value from src */
-  lua_pop(src, 1);
-
-  indent -= 2;
-  XBT_DEBUG("%sData copied", get_spaces(indent));
-
-  stack_dump("src after copying a value (should be ...): ", src);
-  stack_dump("dst after copying a value (should be visited ... value): ", dst);
-}
-
-/**
- * @brief Copies a global value or a registry value from the father state.
- *
- * The state L must have a father, i.e. it should have been created by
- * clone_lua_state().
- * This function is meant to be an __index metamethod.
- * Consequently, it assumes that the stack has two elements:
- * a table (either the environment or the registry of L) and the string key of
- * a value that does not exist yet in this table. It copies the corresponding
- * value from the father state and pushes it on the stack of L.
- * If the value does not exist in the father state either, nil is pushed.
- *
- * TODO: make this function thread safe. If the simulation runs in parallel,
- * several simulated processes may trigger this __index metamethod at the same
- * time and get globals from maestro.
- *
- * @param L the current state
- * @return number of return values pushed (always 1)
- */
-static int l_get_from_father(lua_State *L) {
-
-  /* check the arguments */
-  luaL_checktype(L, 1, LUA_TTABLE);
-  const char* key = luaL_checkstring(L, 2);
-                                               /* L:      table key */
-  XBT_DEBUG("__index of '%s' begins", key);
-
-  /* want a global or a registry value? */
-  int pseudo_index;
-  if (lua_equal(L, 1, LUA_REGISTRYINDEX)) {
-    /* registry */
-    pseudo_index = LUA_REGISTRYINDEX;
-    XBT_DEBUG("Will get the value from the registry of the father");
-  }
-  else {
-    /* global */
-    pseudo_index = LUA_GLOBALSINDEX;
-    XBT_DEBUG("Will get the value from the globals of the father");
-  }
-
-  /* get the father */
-  lua_State* father = get_father(L);
-
-  if (father == NULL) {
-    XBT_WARN("This state has no father");
-    lua_pop(L, 3);
-    lua_pushnil(L);
-    return 1;
-  }
-                                               /* L:      table key */
-
-  /* get the list of visited tables */
-  lua_pushstring(L, "simgrid.father_visited_tables");
-                                               /* L:      table key "simgrid.father_visited_tables" */
-  lua_rawget(L, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                               /* L:      table key visited */
-  lua_insert(L, 1);
-                                               /* L:      visited table key */
-
-  /* get the value from the father */
-  lua_getfield(father, pseudo_index, key);
-                                               /* father: ... value */
-
-  /* push the value onto the stack of L */
-  move_value_impl(father, L, key);
-                                               /* father: ...
-                                                  L:      visited table key value */
-  lua_remove(L, 1);
-                                               /* L:      table key value */
-
-  /* prepare the return value of __index */
-  lua_pushvalue(L, -1);
-                                               /* L:      table key value value */
-  lua_insert(L, 1);
-                                               /* L:      value table key value */
-
-  /* save the copied value in the table for subsequent accesses */
-  lua_settable(L, -3);
-                                               /* L:      value table */
-  lua_settop(L, 1);
-                                               /* L:      value */
-
-  XBT_DEBUG("__index of '%s' returns %s", key, value_tostring(L, -1));
-
-  return 1;
-}
-
-/**
- * @brief Creates a new Lua state and get its environment from an existing state.
- *
- * The state created is independent from the existing one and has its own
- * copies of global variables and functions.
- * However, the global variables and functions are not copied right now from
- * the original state; they are copied only the first time they are accessed.
- * This behavior saves time and memory, and is okay for Simgrid's needs.
- *
- * @param father an existing state
- * @return the state created
- */
-static lua_State* clone_lua_state(lua_State *father) {
-
-  /* create the new state */
-  lua_State *L = luaL_newstate();
-
-  /* set its environment and its registry:
-   * - create a table newenv
-   * - create a metatable mt
-   * - set mt.__index = a function that copies the global from the father state
-   * - set mt as the metatable of the registry
-   * - set mt as the metatable of newenv
-   * - set newenv as the environment of the new state
-   */
-  lua_pushthread(L);                        /* thread */
-  lua_newtable(L);                          /* thread newenv */
-  lua_newtable(L);                          /* thread newenv mt */
-  lua_pushvalue(L, LUA_REGISTRYINDEX);      /* thread newenv mt reg */
-  lua_pushcfunction(L, l_get_from_father);  /* thread newenv mt reg f */
-  lua_setfield(L, -3, "__index");           /* thread newenv mt reg */
-  lua_pushvalue(L, -2);                     /* thread newenv mt reg mt */
-  lua_setmetatable(L, -2);                  /* thread newenv mt reg */
-  lua_pop(L, 1);                            /* thread newenv mt */
-  lua_setmetatable(L, -2);                  /* thread newenv */
-  lua_setfenv(L, -2);                       /* thread */
-  lua_pop(L, 1);                            /* -- */
-
-  /* set a pointer to the father */
-  lua_pushstring(L, "simgrid.father");      /* "simgrid.father" */
-  lua_pushlightuserdata(L, father);         /* "simgrid.father" father */
-  lua_rawset(L, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                            /* -- */
-
-  /* create the table of visited tables from the father */
-  lua_pushstring(L, "simgrid.father_visited_tables");
-                                            /* "simgrid.father_visited_tables" */
-  lua_newtable(L);                          /* "simgrid.father_visited_tables" visited */
-  lua_rawset(L, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                            /* -- */
-
-  /* create the table of my own visited tables */
-  lua_pushstring(L, "simgrid.visited_tables");
-                                            /* "simgrid.visited_tables" */
-  lua_newtable(L);                          /* "simgrid.visited_tables" visited */
-  lua_rawset(L, LUA_REGISTRYINDEX);
-                                            /* -- */
-
-  /* open the standard libs (theoretically, this is not necessary as they can
-   * be inherited like any global values, but without a proper support of
-   * closures, iterators like ipairs don't work). */
-  XBT_DEBUG("Metatable of globals and registry set, opening standard libraries now");
-  luaL_openlibs(L);
-
-  XBT_DEBUG("New state created");
-
-  return L;
-}
-
 /*
 static void *my_checkudata (lua_State *L, int ud, const char *tname) {
   void *p = lua_touserdata(L, ud);
@@ -847,15 +183,7 @@ static int Task_recv_with_timeout(lua_State *L)
 
   if (res == MSG_OK) {
     lua_State *sender_stack = MSG_task_get_data(tk);
-
-    stack_dump("sender before moving data: ", sender_stack);
-    stack_dump("receiver before moving data: ", L);
-
-    move_value(sender_stack, L);        // copy the data directly from sender's stack
-
-    stack_dump("sender after moving data: ", sender_stack);
-    stack_dump("receiver after moving data: ", L);
-
+    sglua_move_value(sender_stack, L);        // copy the data directly from sender's stack
     MSG_task_set_data(tk, NULL);
   }
   else {
@@ -1194,7 +522,7 @@ static int run_lua_code(int argc, char **argv)
 {
   XBT_DEBUG("Run lua code %s", argv[0]);
 
-  lua_State *L = clone_lua_state(lua_maestro_state);
+  lua_State *L = sglua_clone_maestro();
   int res = 1;
 
   /* start the function */
@@ -1410,13 +738,30 @@ int luaopen_simgrid(lua_State *L)
 
   /* initialize access to my tables by children Lua states */
   lua_newtable(L);
-  lua_setfield(L, LUA_REGISTRYINDEX, "simgrid.visited_tables");
+  lua_setfield(L, LUA_REGISTRYINDEX, "simgrid.maestro_tables");
 
   register_c_functions(L);
 
   return 1;
 }
 
+/**
+ * @brief Returns whether a Lua state is the maestro state.
+ * @param L a Lua state
+ * @return true if this is maestro
+ */
+int sglua_is_maestro(lua_State* L) {
+  return L == lua_maestro_state;
+}
+
+/**
+ * @brief Returns the maestro state.
+ * @return true the maestro Lua state
+ */
+lua_State* sglua_get_maestro(void) {
+  return lua_maestro_state;
+}
+
 /**
  * Makes the appropriate Simgrid functions available to the Lua world.
  * @param L a Lua world