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Update copyright lines for 2022.
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / ConditionVariable.hpp
index 85f4c47..82d16d8 100644 (file)
@@ -1,4 +1,4 @@
-/* Copyright (c) 2006-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
+/* Copyright (c) 2006-2022. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
 
 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
 #ifndef SIMGRID_S4U_COND_VARIABLE_HPP
 #define SIMGRID_S4U_COND_VARIABLE_HPP
 
-#include <chrono>
-#include <condition_variable>
-#include <future>
-#include <mutex>
-#include <utility> // std::swap
-
-#include <boost/intrusive_ptr.hpp>
-
-#include <xbt/base.h>
+#include <simgrid/forward.h>
 
 #include <simgrid/chrono.hpp>
+#include <simgrid/s4u/Engine.hpp>
 #include <simgrid/s4u/Mutex.hpp>
-#include <simgrid/simix.h>
+
+#include <future>
 
 namespace simgrid {
 namespace s4u {
 
-/** @brief A condition variable
- *  @ingroup s4u_api
- *
- *  This is a drop-in replacement of `std::condition_variable` and should respect the same
- *  semantic. But we currently use (only) double for both durations and
- *  timestamp timeouts.
+/**
+ * @beginrst
+ * SimGrid's condition variables are meant to be drop-in replacements of ``std::condition_variable``.
+ * Please refer to the `documentation of standard C++ <https://en.cppreference.com/w/cpp/thread/condition_variable>`_
+ * for more information on condition variables. A SimGrid example is available in Section :ref:`s4u_ex_IPC`.
+ * @endrst
  */
-XBT_PUBLIC_CLASS ConditionVariable
-{
+class XBT_PUBLIC ConditionVariable {
 private:
-  friend s_smx_cond_t;
-  smx_cond_t cond_;
-  explicit ConditionVariable(smx_cond_t cond) : cond_(cond) {}
-public:
-  ConditionVariable(ConditionVariable const&) = delete;
-  ConditionVariable& operator=(ConditionVariable const&) = delete;
+#ifndef DOXYGEN
+  friend kernel::activity::ConditionVariableImpl;
+  friend void kernel::activity::intrusive_ptr_release(kernel::activity::ConditionVariableImpl* cond);
+#endif
 
-  friend XBT_PUBLIC(void) intrusive_ptr_add_ref(ConditionVariable * cond);
-  friend XBT_PUBLIC(void) intrusive_ptr_release(ConditionVariable * cond);
-  using Ptr = boost::intrusive_ptr<ConditionVariable>;
+  kernel::activity::ConditionVariableImpl* const pimpl_;
 
-  static Ptr createConditionVariable();
+  explicit ConditionVariable(kernel::activity::ConditionVariableImpl* cond) : pimpl_(cond) {}
+  ~ConditionVariable() = default;
+#ifndef DOXYGEN
+  ConditionVariable(ConditionVariable const&) = delete;
+  ConditionVariable& operator=(ConditionVariable const&) = delete;
 
-  //  Wait functions without time:
+  friend XBT_PUBLIC void intrusive_ptr_add_ref(const ConditionVariable* cond);
+  friend XBT_PUBLIC void intrusive_ptr_release(const ConditionVariable* cond);
+#endif
 
-  void wait(MutexPtr lock);
-  void wait(std::unique_lock<Mutex> & lock);
-  template <class P> void wait(std::unique_lock<Mutex> & lock, P pred)
+public:
+  /** Create a new condition variable and return a smart pointer
+   *
+   * @beginrst
+   * You should only manipulate :cpp:type:`simgrid::s4u::ConditionVariablePtr`, as created by this function (see also :ref:`s4u_raii`).
+   * @endrst
+   */
+  static ConditionVariablePtr create();
+
+  ///  Wait until notification, with no timeout
+  void wait(s4u::MutexPtr lock);
+  ///  Wait until notification, with no timeout
+  void wait(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock);
+  template <class P> void wait(const std::unique_lock<Mutex>& lock, P pred)
   {
     while (not pred())
       wait(lock);
   }
 
-  // Wait function taking a plain double as time:
-
-  std::cv_status wait_until(std::unique_lock<Mutex> & lock, double timeout_time);
-  std::cv_status wait_for(std::unique_lock<Mutex> & lock, double duration);
-  template <class P> bool wait_until(std::unique_lock<Mutex> & lock, double timeout_time, P pred)
+  /// Wait until the given instant (specified as a plain double)
+  std::cv_status wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double timeout_time);
+  /// Wait for the given amount of seconds (specified as a plain double)
+  std::cv_status wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double duration);
+  /// Wait until predicate is true, or the given instant (specified as a plain double)
+  template <class P> bool wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double timeout_time, P pred)
   {
     while (not pred())
       if (this->wait_until(lock, timeout_time) == std::cv_status::timeout)
         return pred();
     return true;
   }
-  template <class P> bool wait_for(std::unique_lock<Mutex> & lock, double duration, P pred)
+  /// As long as the predicate is false, wait for the given amount of seconds (specified as a plain double)
+  template <class P> bool wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double duration, P pred)
   {
-    return this->wait_until(lock, SIMIX_get_clock() + duration, std::move(pred));
+    return this->wait_until(lock, Engine::get_clock() + duration, std::move(pred));
   }
 
   // Wait function taking a C++ style time:
 
+  /// As long as the predicate is false, wait for the given amount of seconds (specified in C++ style)
   template <class Rep, class Period, class P>
-  bool wait_for(std::unique_lock<Mutex> & lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration, P pred)
+  bool wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration, P pred)
   {
     auto seconds = std::chrono::duration_cast<SimulationClockDuration>(duration);
     return this->wait_for(lock, seconds.count(), pred);
   }
+  /// Wait for the given amount of seconds (specified in C++ style)
   template <class Rep, class Period>
-  std::cv_status wait_for(std::unique_lock<Mutex> & lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration)
+  std::cv_status wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration)
   {
     auto seconds = std::chrono::duration_cast<SimulationClockDuration>(duration);
     return this->wait_for(lock, seconds.count());
   }
+  /** Wait until the given instant (specified in C++ style) */
   template <class Duration>
-  std::cv_status wait_until(std::unique_lock<Mutex> & lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time)
+  std::cv_status wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time)
   {
     auto timeout_native = std::chrono::time_point_cast<SimulationClockDuration>(timeout_time);
     return this->wait_until(lock, timeout_native.time_since_epoch().count());
   }
+  /** Wait until predicate is true, or the given instant (specified in C++ style) */
   template <class Duration, class P>
-  bool wait_until(std::unique_lock<Mutex> & lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time, P pred)
+  bool wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time, P pred)
   {
     auto timeout_native = std::chrono::time_point_cast<SimulationClockDuration>(timeout_time);
     return this->wait_until(lock, timeout_native.time_since_epoch().count(), std::move(pred));
   }
 
-  // Notify functions
-
+  /** Unblock one actor blocked on that condition variable. If none was blocked, nothing happens. */
   void notify_one();
+  /** Unblock all actors blocked on that condition variable. If none was blocked, nothing happens. */
   void notify_all();
 };
 
-using ConditionVariablePtr = ConditionVariable::Ptr;
-}
-} // namespace simgrid::s4u
+} // namespace s4u
+} // namespace simgrid
 
 #endif