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Public GIT Repository
Merge branch 'master' of git+ssh://scm.gforge.inria.fr/gitroot/simgrid/simgrid
[simgrid.git] / doc / doxygen / install.doc
index 8867f4c..eabdcc4 100644 (file)
@@ -1,14 +1,14 @@
-/*! 
+/*!
 @page install Installing Simgrid
 
 @tableofcontents
 
 The easiest way to install SimGrid is to go for a binary package.
 Under Debian or Ubuntu, this is very easy as SimGrid is directly
-integrated to the official repositories. Under Windows, SimGrid can be
-installed in a few clicks once you downloaded the installer from
-gforge. If you just want to use Java, simply copy the jar file on your
-disk and you're set. 
+integrated to the official repositories.  If you just want to use
+Java, simply copy the jar file on your disk and you're set. Note that
+under Windows, you should go for Java, as the native C interface is
+not supported on that OS.
 
 Recompiling an official archive is not much more complex, actually.
 SimGrid has very few dependencies and rely only on very standard
@@ -29,13 +29,13 @@ git version, and recompile it as you would do for an official archive.
 Depending on the files you change in the source tree, some extra
 tools may be needed.
 
-@section install_binary Installing a binary package 
+@section install_binary Installing a binary package
 
 @subsection install_binary_linux Binary packages for linux
 
 Most of the developers use a Debian or Ubuntu system, and some of us
 happen to be Debian Maintainers, so the packages for these systems are
-well integrated with these systems and very uptodate. To install them,
+well integrated with these systems and very up-to-date. To install them,
 simply type:
 
 @verbatim
@@ -44,73 +44,75 @@ apt-get install simgrid
 
 On other Linux variants, you probably want to go for a source install.
 Please contact us if you want to contribute the build scripts for your
-prefered distribution.
-
-@subsection install_binary_win Installation wizard for Windows
-
-Before starting the installation, make sure that you have the following dependencies:
-  @li cmake 2.8 <a href="http://www.cmake.org/cmake/resources/software.html">(download page)</a>
-  @li MinGW <a href="http://sourceforge.net/projects/mingw/files/MinGW/">(download page)</a>
-  @li perl <a href="http://www.activestate.com/activeperl/downloads">(download page)</a>
-  @li git <a href="http://msysgit.googlecode.com/files/Git-1.7.4-preview20110204.exe">(download page)</a>
-
-Then download the package <a href="https://gforge.inria.fr/frs/?group_id=12">SimGrid Installer</a>,
-execute it and follow instructions.
-
-@image html win_install_01.png Step 1: Accept the license.
-@image html win_install_02.png Step 2: Select packets to install.
-@image html win_install_03.png Step 3: Choice where to install packets previously selected. Please don't use spaces in path.
-@image html win_install_04.png Step 4: Add CLASSPATH to environment variables.
-@image html win_install_05.png Step 5: Add PATH to environment variables.
-@image html win_install_06.png Step 6: Restart your computer to take in consideration environment variables.
+preferred distribution.
 
 @subsection install_binary_java Using the binary jar file
 
 The easiest way to install the Java bindings of SimGrid is to grab the
-jar file from the 
+jar file from the
 <a href="https://gforge.inria.fr/frs/?group_id=12">Download page</a>,
 and copy it in your classpath (typically, in the same directory than
 your source code). If you go for that version, there is no need to
 install the C library as it is bundled within the jar file. Actually,
 only a bunch of architectures are supported this way to keep the
-jarfile size under control and because we don't have access to every
-exotic architectures ourselves. 
+jar file size under control and because we don't have access to every
+exotic architectures ourselves.
 
 If the jarfile fails on you, complaining that your architecture is not
 supported, drop us an email: we may extend the jarfile for you, if we
 have access to your architecture to build SimGrid on it.
 
+If the error message is about the boost-context library, then you
+should install that library on your machine. This is a known issue in
+the 3.12 release that will be fixed in the next release.
+
+You can retrieve a nightly build of the jar file from our autobuilders. 
+For Windows, head to 
+<a href="https://ci.appveyor.com/project/mquinson/simgrid">AppVeyor</a>.
+Click on the artefact link on the right, and grab your file. If the
+latest build failed, there will be no artefact so you will need to
+first click on "History" on the top to search for the last successful
+build.
+For non-Windows systems (Linux, Mac or FreeBSD), head to 
+<a href="https://ci.inria.fr/simgrid/job/SimGrid-Multi">Jenkins</a>.
+In the build history, pick the last green (or at least yellow) build
+that is not blinking (ie, that is done building). In the list, pick a
+system that is close to your system, and click on the ball in the
+Debug row. The build artefact appear on the top of the resulting page.
+
 @section install_src Installing from source
 
 @subsection install_src_deps Resolving the dependencies
 
-SimGrid only uses very standard tools: 
-  @li C compiler, C++ compiler, make and friends.
-  @li perl (but you may try to go without it)
-  @li We use cmake to configure our compilation 
+SimGrid only uses very standard tools:
+  - C compiler, C++ compiler, make and friends.
+  - perl (but you may try to go without it)
+  - We use cmake to configure our compilation
       (<a href="http://www.cmake.org/cmake/resources/software.html">download page</a>).
-      You need cmake version 2.8 or higher. You may want to use ccmake
-      for a graphical interface over cmake. 
+      You need cmake version 2.8.8 or higher. You may want to use ccmake
+      for a graphical interface over cmake.
+  - LibBoost:
+    - osX: with <a href="http://www.finkproject.org/">fink</a>: `sudo fink install boost1.53.nopython`
+    - debian: `apt-get install libboost-dev libboost-context-dev`
 
 On MacOSX, it is advised to use the clang compiler (version 3.0 or
-higher), from either MacPort or XCode. If you insist on using gcc on
-this system, you still need a recent version of this compiler, so you
-need an unofficial gcc47 from MacPort because the version provided by
-Apple is ways to ancient to suffice. See also @ref install_cmake_mac.
-
-On Windows, it is strongly advised to use the 
-<a href="http://sourceforge.net/projects/mingw/files/MinGW/">MinGW
-environment</a> to build SimGrid. Any other compilers are not tests
-(and thus probably broken). We usually use the 
+higher), from either MacPort or XCode.  See also @ref install_cmake_mac.
+
+Building from the source on Windows, may be something of an adventure.
+We never managed to compile SimGrid with something else than MinGW-64
+ourselves. We usually use the
 <a href="http://www.activestate.com/activeperl/downloads">activestate</a>
-version of Perl, and the 
+version of Perl, and the
 <a href="http://msysgit.googlecode.com/files/Git-1.7.4-preview20110204.exe">msys</a>
-version of git on this architecture, but YMMV. See also @ref install_cmake_win.
+version of git on this architecture, but YMMV. You can have a look at
+the configuration scripts in the appveyor.yml file, but you are
+basically on your own here. Sorry. We are not fluent with Windows so
+we cannot really help. 
 
 @subsection install_src_fetch Retrieving the source
 
 If you just want to use SimGrid, you should probably grab the latest
-stable version available from the 
+stable version available from the
 <a href="https://gforge.inria.fr/frs/?group_id=12">download page</a>.
 We do our best to release soon and release often, but sometimes you
 need to install the developer version of SimGrid, directly from the
@@ -130,14 +132,17 @@ Note that compile-time options are very different from @ref options
 
 The default configuration should be ok for most usages, but if you
 need to change something, there is several ways to do so. First, you
-can use environment variable. For example, you can change the used
+can use environment variables. For example, you can change the used
 compilers by issuing these commands before launching cmake:
 
 @verbatim
-export CC=gcc-4.
-export CXX=g++-4.4
+export CC=gcc-4.7
+export CXX=g++-4.7
 @endverbatim
 
+Note that other variables are available, such as CFLAGS and CXXFLAGS to add
+options for respectively the C compiler and the C++ compiler.
+
 Another way to do so is to use the -D argument of cmake as follows.
 Note that the terminating dot is mandatory (see @ref
 install_cmake_outsrc to understand its meaning).
@@ -159,13 +164,13 @@ ccmake .
 In addition to the classical cmake configuration variables, SimGrid
 accepts several options, as listed below.
 
-  @li <b>CMAKE_INSTALL_PREFIX</b> (path): Where to install SimGrid 
+  @li <b>CMAKE_INSTALL_PREFIX</b> (path): Where to install SimGrid
       (e.g. /usr/local or /opt).
 
   @li <b>enable_compile_optimizations</b> (ON/OFF): request the
       compiler to produce efficient code. You want to activate it,
       unless you want to debug SimGrid itself (as efficient code may
-      be appear mangled to the debugers).
+      be appear mangled to the debuggers).
 
   @li <b>enable_debug</b> (ON/OFF): disable this if simulation speed
       really matters to you. All log messages of gravity debug or
@@ -175,12 +180,6 @@ accepts several options, as listed below.
       course, it is then impossible to get any debug message from
       SimGrid if something goes wrong.
 
-  @li <b>enable_msg_deprecated</b> (ON/OFF): enable this option if
-      your code used a feature of Simgrid that was droped or modified
-      in recent releases of SimGrid. You should update your code if
-      possible, but with this option, SimGrid will try to emulate its
-      old behavior.
-
   @li <b>enable_model-checking</b> (ON/OFF): Only enable this if you
       actually plan to use the model-checking aspect of SimGrid. This
       mode of execution is still under heavy work, but it should be
@@ -188,28 +187,17 @@ accepts several options, as listed below.
       your simulation speed even if you simulate without activating
       the model-checker. We are working on improving this situation.
 
-  @li <b>enable_supernovae</b> (ON/OFF): If you use an ancient
-      compiler (such as gcc prior to 4.6), you want to enable this
-      option to ensure that the whole SimGrid library is presented to
-      the compiler as a unique compilation unit to allow cross-units
-      optimizations. This is useless on modern compilers (and will
-      soon be droped).
-
   @li <b>enable_compile_warnings</b> (ON/OFF): request the compiler to
       issue error message whenever the source code is not perfectly
       clean. If you develop SimGrid itself, you must activate it to
       ensure the code quality, but as a user, that option will only
       bring you issues.
-      
-  @li <b>enable_lib_static</b> (ON/OFF): enable this if you want to
-      compile the static library (but you should consider enjoying
-      this new century instead).
-      
+
   @li <b>enable_maintainer_mode</b> (ON/OFF): you only need to set
       this option if you modify very specific parts of SimGrid itself
       (the XML parsers and other related elements). Adds an extra
       dependency on flex and flexml.
-     
+
   @li <b>enable_tracing</b> (ON/OFF): disable this if you have issues
       with the tracing module. But this module is now very stable and
       you really should try to enjoy this beauty.
@@ -218,30 +206,28 @@ accepts several options, as listed below.
       with the module allowing to run MPI code on top of SimGrid. This
       module very stable, but if you really don't need it, you can
       disable it.
-      
+
   @li <b>enable_mallocators</b> (ON/OFF): disable this when tracking
       memory issues within SimGrid, or the caching mechanism used
-      internally will fool the debugers.
+      internally will fool the debuggers.
 
   @li <b>enable_jedule</b> (ON/OFF): enable this to get SimDag
-      producing traces that can then be vizualized with the Jedule
+      producing traces that can then be visualized with the Jedule
       external tool.
 
   @li <b>enable_lua</b> (ON/OFF): enable this if you want to enjoy the
       lua bindings of SimGrid. Adds an extra dependency on lua library
-      and developper header files.
+      and developer header files.
 
 
-  @li <b>enable_gtnets</b> (ON/OFF): whether you want to use gtnets.
-      See section @ref pls_simgrid_configuration_gtnets.
-  @li <b>gtnets_path</b> (path): GTNetS installation directory 
-      (eg /usr or /opt).
   @li <b>enable_ns3</b> (ON/OFF): whether you want to use ns3.
       See section @ref pls_simgrid_configuration_ns3.
-  @li <b>ns3_path</b> (path): NS3 installation directory (eg /usr or /opt).
+  @li <b>NS3_HINT</b> (path): Where to search for NS3 (eg /usr or /opt).
   @li <b>enable_latency_bound_tracking</b> (ON/OFF): enable it if you
       want to be warned when communications are limited by round trip
-      time while doing packet-level simulation. 
+      time while doing packet-level simulation.
+  @li <b>enable_documentation</b> (ON/OFF) : whether the documentation should be
+       generated during the compilation. Default is ON.
 
 \subsubsection install_cmake_reset Resetting the compilation configuration
 
@@ -259,7 +245,7 @@ is advised to to put them all in a separate directory. It is then
 easier to cleanup, and this allows to compile several configurations
 out of the same source tree. For that, simply enter the directory
 where you want the produced files to land, and invoke cmake (or
-ccmake) with the full path to the simgrid source as last argument.
+ccmake) with the full path to the SimGrid source as last argument.
 This approach is called "compilation out of source tree".
 
 @verbatim
@@ -269,19 +255,9 @@ cmake [options] ..
 make
 @endverbatim
 
-\subsubsection install_cmake_win Cmake on Windows (with MinGW)
-
-Cmake can produce several kind of of makefiles. Under Windows, it has
-no way of determining what kind you want to use, so you have to hint it:
-
-@verbatim
-cmake -G"MinGW Makefiles" (other options) .
-mingw32-make
-@endverbatim
-
-\subsubsection install_cmake_mac Cmake on Mac OSX
+\subsubsection install_cmake_mac Cmake on Mac OS X
 
-SimGrid compiles like a charm with clang on Mac OSX:
+SimGrid compiles like a charm with clang on Mac OS X:
 
 @verbatim
 cmake -DCMAKE_C_COMPILER=/path/to/clang -DCMAKE_CXX_COMPILER=/path/to/clang++ .
@@ -302,7 +278,7 @@ CMAKE_OSX_SYSROOT:PATH=/Applications/XCode.app/Contents/Developer/Platforms/MacO
 
 \subsection install_src_compil Compiling SimGrid
 
-In most cases, compiling and installing simgrid is enough:
+In most cases, compiling and installing SimGrid is enough:
 
 @verbatim
 make
@@ -312,40 +288,38 @@ make install # try "sudo make install" if you don't have the permission to write
 In addition, several compilation targets are provided in SimGrid. If
 your system is well configured, the full list of targets is available
 for completion when using the Tab key. Note that some of the existing
-targets are not really for publc consumption so don't worry if some
+targets are not really for public consumption so don't worry if some
 stuff don't work for you.
 
 @verbatim
-make simgrid                   Builds only the simgrid library and not any example
-make masterslave               Builds only this example (and its dependencies)
+make simgrid                   Build only the SimGrid library and not any example
+make masterslave               Build only this example (and its dependencies)
 make clean                     Clean the results of a previous compilation
 make install                   Install the project (doc/ bin/ lib/ include/)
 make uninstall                 Uninstall the project (doc/ bin/ lib/ include/)
-make dist                      Cuild a distribution archive (tgz)
+make dist                      Build a distribution archive (tgz)
 make distcheck                 Check the dist (make + make dist + tests on the distribution)
-make simgrid_documentation     Create simgrid documentation
+make doc                       Create SimGrid documentation
 @endverbatim
 
 If you want to see what is really happening, try adding VERBOSE=1 to
 your compilation requests:
 
 @verbatim
-make VERBOSE=1 
+make VERBOSE=1
 @endverbatim
 
-@subsection install_src_test Testing SimGrid 
+@subsection install_src_test Testing SimGrid
 
 Once everything is built, you may want to test the result. SimGrid
 comes with an extensive set of regression tests (see @ref
-inside_cmake_addtest "that page of the insider manual" for more
+inside_tests "that page of the insider manual" for more
 details). Running the tests is done using the ctest binary that comes
-with cmake. These tests are run every night and the result is publicly
-<a href="http://cdash.inria.fr/CDash/index.php?project=Simgrid">available</a>.
+with cmake. These tests are run for every commit and the result is
+publicly <a href="https://ci.inria.fr/simgrid/">available</a>.
 
 \verbatim
 ctest                    # Launch all tests
-ctest -D Experimental     # Launch all tests and report the result to
-                          # http://cdash.inria.fr/CDash/index.php?project=SimGrid
 ctest -R msg              # Launch only the tests which name match the string "msg"
 ctest -j4                 # Launch all tests in parallel, at most 4 at the same time
 ctest --verbose           # Display all details on what's going on
@@ -357,7 +331,7 @@ ctest -R msg- -j5 --output-on-failure # You changed MSG and want to check that y
 
 \section install_setting_own Setting up your own code
 
-\subsection install_setting_MSG MSG code on Unix (Linux or Mac OSX)
+\subsection install_setting_MSG MSG code on Unix
 
 Do not build your simulator by modifying the SimGrid examples.  Go
 outside the SimGrid source tree and create your own working directory
@@ -434,55 +408,4 @@ previous example should be enough for a first try but you may want to
 perform some more complex compilations...
 
 
-\subsection install_setting_win_provided Compile the "HelloWorld" project on Windows
-
-In the SimGrid install directory you should have an HelloWorld project to explain you how to start
-compiling a source file. There are:
-\verbatim
-- HelloWorld.c         The example source file.
-- CMakeLists.txt       It allows to configure the project.
-- README               This explaination.
-\endverbatim
-
-Now let's compile this example:
-\li Run windows shell "cmd".
-\li Open HelloWorld Directory ('cd' command line).
-\li Create a build directory and change directory. (optional)
-\li Type 'cmake -G"MinGW Makefiles" \<path_to_HelloWorld_project\>'
-\li Run mingw32-make
-\li You should obtain a runnable example ("HelloWorld.exe").
-
-For compiling your own code you can simply copy the HelloWorld project and rename source name. It will
-create a target with the same name of the source.
-
-
-\subsection install_setting_win_new Adding and Compiling a new example on Windows
-
-\li Put your source file into the helloWord directory.
-\li Edit CMakeLists.txt by removing the Find Targets section and add those two lines into this section
-\verbatim
-################
-# FIND TARGETS #
-################
-#It creates a target called 'TARGET_NAME.exe' with the sources 'SOURCES'
-add_executable(TARGET_NAME SOURCES)
-#Links TARGET_NAME with simgrid
-target_link_libraries(TARGET_NAME simgrid)
-\endverbatim
-\li To initialize and build your project, you'll need to run
-\verbatim
-cmake -G"MinGW Makefiles" <path_to_HelloWorld_project>
-\endverbatim
-\li Run "mingw32-make"
-\li You should obtain "TARGET_NAME.exe".
-
-\subsection install_Win_ruby Setup a virtualbox to use SimGrid-Ruby on windows
-
-Allan Espinosa made these set of Vagrant rules available so that you
-can use the SimGrid Ruby bindings in a virtual machine using
-VirtualBox. Thanks to him for that. You can find his project here:
-https://github.com/aespinosa/simgrid-vagrant
-
-
-
 */