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e04fb140d6afa5535a57f598880720d838211c24
[simgrid.git] / examples / s4u / README.rst
1 .. S4U (Simgrid for you) is the next interface of SimGrid, expected to be released with SimGrid 4.0.
2 ..
3 .. Even if it is not completely rock stable yet, it may well already fit
4 .. your needs. You are welcome to try it and report any interface
5 .. glitches that you see. Be however warned that the interface may change
6 .. until the final release.  You will have to adapt your code on the way.
7 .. 
8 .. This file follows the ReStructured syntax to be included in the
9 .. documentation, but it should remain readable directly.
10
11
12 S4U Examples
13 ************
14
15 SimGrid comes with an extensive set of examples, documented on this
16 page. Most of them only demonstrate one single feature, with some
17 larger examplars listed below. 
18
19 The C++ examples can be found under examples/s4u while python examples
20 are in examples/python. Each such directory contains the source code (also listed
21 from this page), and the so-called tesh file containing how to call
22 the binary obtained by compiling this example and also the expected
23 output. Tesh files are used to turn each of our examples into an
24 integration test. Some examples also contain other files, on need.
25
26 A good way to bootstrap your own project is to copy and combine some
27 of the provided examples to constitute the skeleton of what you plan
28 to simulate.
29
30 ===========================
31 Actors: the Active Entities
32 ===========================
33
34
35 Starting and Stoping Actors
36 ---------------------------
37
38   - **Creating actors:**
39     Most actors are started from the deployment XML file, but there is other methods.
40     This example show them all.
41     |br| |cpp| `examples/s4u/actor-create/s4u-actor-create.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-create/s4u-actor-create.cpp>`_
42     |br|  |py| `examples/python/actor-create/actor-create.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/actor-create/actor-create.py>`_
43     
44   - **Kill actors:**
45     Actors can forcefully stop other actors with the 
46     :cpp:func:`void simgrid::s4u::Actor::kill(void)` or the 
47     :cpp:func:`void simgrid::s4u::Actor::kill(aid_t)` methods.
48     |br| `examples/s4u/actor-kill/s4u-actor-kill.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-kill/s4u-actor-kill.cpp>`_
49
50   - **Controling the actor life cycle from the XML:**
51     You can specify a start time and a kill time in the deployment
52     file.
53     |br| `examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime.cpp>`_
54     |br| `examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime_d.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime_d.xml>`_
55
56   - **Daemonize actors:**
57     Some actors may be intended to simulate daemons that run in background. This example show how to transform a regular
58     actor into a daemon that will be automatically killed once the simulation is over.
59     |br| `examples/s4u/actor-daemon/s4u-actor-daemon.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-daemon/s4u-actor-daemon.cpp>`_
60     
61 Inter-Actors Interactions
62 -------------------------
63
64   - **Suspend and Resume actors:**    
65     Actors can be suspended and resumed during their executions thanks
66     to :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::suspend()` and
67     :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::resume()`.
68     |br| `examples/s4u/actor-suspend/s4u-actor-suspend.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-suspend/s4u-actor-suspend.cpp>`_
69
70   - **Migrating Actors:**
71     Actors can move or be moved from a host to another with
72     :cpp:func:`simgrid::s4u::this_actor::migrate()`.
73     |br| `examples/s4u/actor-migration/s4u-actor-migration.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-migration/s4u-actor-migration.cpp>`_
74
75   - **Waiting for the termination of an actor:** (joining on it)
76     :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::join()` allows to block the current
77     actor until the end of the receiving actor.
78     |br| `examples/s4u/actor-join/s4u-actor-join.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-join/s4u-actor-join.cpp>`_
79
80   - **Yielding to other actors**.
81     The ```yield()``` function interrupts the execution of the current
82     actor, leaving a chance to the other actors that are ready to run
83     at this timestamp. 
84     |br| |cpp| `examples/s4u/actor-yield/s4u-actor-yield.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-yield/s4u-actor-yield.cpp>`_
85     :cpp:func:`simgrid::s4u::this_actor::yield()`
86     |br|  |py| `examples/python/actor-yield/actor-yield.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/actor-yield/actor-yield.py>`_
87     :py:func:`simgrid.this_actor.yield_()`
88
89 Traces Replay as a Workload
90 ---------------------------
91
92 This section details how to run trace-driven simulations. It is very
93 handy when you want to test an algorithm or protocol that only react
94 to external events. For example, many P2P protocols react to user
95 requests, but do nothing if there is no such event.
96
97 In such situations, you should write your protocol in C++, and separate
98 the workload that you want to play onto your protocol in a separate
99 text file. Declare a function handling each type of the events in your
100 trace, register them using :cpp:func:`xbt_replay_action_register()` in
101 your main, and then run the simulation.
102
103 Then, you can either have one trace file containing all your events,
104 or a file per simulated process: the former may be easier to work
105 with, but the second is more efficient on very large traces. Check
106 also the tesh files in the example directories for details.
107
108   - **Communication replay:**
109     Presents a set of event handlers reproducing classical communication
110     primitives (asynchronous send/receive at the moment).
111     |br| `examples/s4u/replay-comm/s4u-replay-comm.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/replay-comm/s4u-replay-comm.cpp>`_
112
113   - **I/O replay:**
114     Presents a set of event handlers reproducing classical I/O
115     primitives (open, read, close).
116     |br| `examples/s4u/replay-storage/s4u-replay-storage.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/replay-storage/s4u-replay-storage.cpp>`_
117
118 ==========================
119 Activities: what Actors do
120 ==========================
121
122 Communications on the Network
123 -----------------------------
124
125  - **Basic asynchronous communications:**
126    Illustrates how to have non-blocking communications, that are
127    communications running in the background leaving the process free
128    to do something else during their completion. The main functions
129    involved are :cpp:func:`simgrid::s4u::Mailbox::put_async()` and 
130    :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait()`.
131    |br| `examples/s4u/async-wait/s4u-async-wait.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-wait/s4u-async-wait.cpp>`_
132
133  - **Waiting for all communications in a set:**
134    The :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait_all()` function is useful
135    when you want to block until all activities in a given set have
136    completed. 
137    |br| `examples/s4u/async-waitall/s4u-async-waitall.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-waitall/s4u-async-waitall.cpp>`_
138
139  - **Waiting for the first completed communication in a set:**
140    The :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait_any()` function is useful
141    when you want to block until one activity of the set completes, no
142    matter which terminates first.    
143    |br| `examples/s4u/async-waitany/s4u-async-waitany.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-waitany/s4u-async-waitany.cpp>`_
144
145 .. todo:: add the `ready` example here
146    
147 .. _s4u_ex_execution:
148
149 Executions on the CPU
150 ---------------------
151
152   - **Basic execution:**
153     The computations done in your program are not reported to the
154     simulated world, unless you explicitely request the simulator to pause
155     the actor until a given amount of flops gets computed on its simulated
156     host. Some executions can be given an higher priority so that they
157     get more resources.
158     |br| |cpp| `examples/s4u/exec-basic/s4u-exec-basic.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-basic/s4u-exec-basic.cpp>`_
159     |br|  |py| `examples/python/exec-basic/exec-basic.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/exec-basic/exec-basic.py>`_
160
161   - **Asynchronous execution:**
162     You can start asynchronous executions, just like you would fire
163     background threads.
164     |br| `examples/s4u/exec-async/s4u-exec-async.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-async/s4u-exec-async.cpp>`_
165     
166   - **Monitoring asynchronous executions:**
167     This example shows how to start an asynchronous execution, and
168     monitor its status.
169     |br| `examples/s4u/exec-monitor/s4u-exec-monitor.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-monitor/s4u-exec-monitor.cpp>`_
170     
171   - **Remote execution:**
172     Before its start, you can change the host on which a given execution will occur.
173     |br| `examples/s4u/exec-remote/s4u-exec-remote.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-remote/s4u-exec-remote.cpp>`_
174
175   - **Using Pstates on a host:**
176     Shows how define a set of pstatesfor a host in the XML, and how the current
177     pstate can be accessed/changed with :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::get_pstate_speed` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::set_pstate`.
178     |br| `examples/s4u/exec-dvfs/s4u-exec-dvfs.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-dvfs/s4u-exec-dvfs.cpp>`_
179     |br| `examples/platforms/energy_platform.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/energy_platform.xml>`_
180
181   - **Parallel executions:**
182     These objects are convenient abstractions of parallel
183     computational kernels that span over several machines, such as a
184     PDGEM and the other ScaLAPACK routines.
185     |br| `examples/s4u/exec-ptask/s4u-exec-ptask.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-ptask/s4u-exec-ptask.cpp>`_
186
187 I/O on Disks and Files
188 ----------------------
189
190 SimGrid provides two levels of abstraction to interact with the
191 simulated storages. At the simplest level, you simply create read and
192 write actions on the storage resources.
193
194   - **Access to raw storage devices:**
195     This example illustrates how to simply read and write data on a
196     simulated storage resource.
197     |br| `examples/s4u/io-storage-raw/s4u-io-storage-raw.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-storage-raw/s4u-io-storage-raw.cpp>`_
198
199 The FileSystem plugin provides a more detailed view, with the
200 classical operations over files: open, move, unlink, and of course
201 read and write. The file and disk sizes are also dealt with and can
202 result in short reads and short write, as in reality.
203
204   - **File Management:**
205     This example illustrates the use of operations on files
206     (read, write, seek, tell, unlink, etc).
207     |br| `examples/s4u/io-file-system/s4u-io-file-system.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-file-system/s4u-io-file-system.cpp>`_
208
209   - **Remote I/O:**
210     I/O operations on files can also be done in a remote fashion, 
211     i.e. when the accessed disk is not mounted on the caller's host.
212     |br| `examples/s4u/io-file-remote/s4u-io-file-remote.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-file-remote/s4u-io-file-remote.cpp>`_
213
214 Classical synchronization objects
215 ---------------------------------
216
217  - **Mutex:**
218    Shows how to use simgrid::s4u::Mutex synchronization objects.
219    |br| `examples/s4u/synchro-mutex/s4u-synchro-mutex.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-mutex/s4u-synchro-mutex.cpp>`_
220
221  - **Barrier:**
222    Shows how to use simgrid::s4u::Barrier synchronization objects.
223    |br| `examples/s4u/synchro-barrier/s4u-synchro-barrier.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-barrier/s4u-synchro-barrier.cpp>`_
224
225  - **Semaphore:**
226    Shows how to use simgrid::s4u::Semaphore synchronization objects.
227    |br| `examples/s4u/synchro-semaphore/s4u-synchro-semaphore.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-semaphore/s4u-synchro-semaphore.cpp>`_
228
229 =============================
230 Interacting with the Platform
231 =============================
232
233  - **Retrieving the list of hosts matching a given criteria:**
234    Shows how to filter the actors that match a given criteria.
235    |br| `examples/s4u/engine-filtering/s4u-engine-filtering.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/engine-filtering/s4u-engine-filtering.cpp>`_
236
237  - **User-defined properties:**
238    You can attach arbitrary information to most platform elements from
239    the XML file, and then interact with these values from your
240    program. Note that the changes are not written permanently on disk,
241    in the XML file nor anywhere else. They only last until the end of
242    your simulation.
243    
244    - :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::set_property()`
245    - :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::set_property()`
246    - :cpp:func:`simgrid::s4u::Link::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Link::set_property()`
247    - :cpp:func:`simgrid::s4u::NetZone::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::NetZone::set_property()`
248      
249    |br| `examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties.cpp>`_
250    |br| `examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties_d.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties_d.xml>`_
251    |br| `examples/platforms/prop.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/prop.xml>`_
252
253 =================
254 Energy Simulation
255 =================
256
257   - **Describing the energy profiles in the platform:**
258     This platform file contains the energy profile of each links and
259     hosts, which is necessary to get energy consumption predictions.
260     As usual, you should not trust our example, and you should strive
261     to double-check that your instanciation matches your target platform.
262     |br| `examples/platforms/energy_platform.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/energy_platform.xml>`_
263
264   - **Consumption due to the CPU:** 
265     This example shows how to retrieve the amount of energy consumed
266     by the CPU during computations, and the impact of the pstate.
267     |br| `examples/s4u/energy-exec/s4u-energy-exec.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-exec/s4u-energy-exec.cpp>`_
268
269   - **Consumption due to the network:**
270     This example shows how to retrieve and display the energy consumed
271     by the network during communications.
272     |br| `examples/s4u/energy-link/s4u-energy-link.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-link/s4u-energy-link.cpp>`_
273
274   - **Modeling the shutdown and boot of hosts:**
275     Simple example of model of model for the energy consumption during
276     the host boot and shutdown periods.
277     |br| `examples/s4u/energy-boot/platform_boot.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-boot/platform_boot.xml>`_
278     |br| `examples/s4u/energy-boot/s4u-energy-boot.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-boot/s4u-energy-boot.cpp>`_
279
280 =======================
281 Tracing and Visualizing
282 =======================
283
284 Tracing can be activated by various configuration options which
285 are illustrated in these example. See also the 
286 :ref:`full list of options related to tracing <tracing_tracing_options>`.
287
288 It is interesting to run the process-create example with the following
289 options to see the task executions:
290
291   - **Platform Tracing:**
292     This program is a toy example just loading the platform, so that
293     you can play with the platform visualization. Recommanded options:
294     ``--cfg=tracing:yes --cfg=tracing/categorized:yes``
295     |br| `examples/s4u/trace-platform/s4u-trace-platform.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/trace-platform/s4u-trace-platform.cpp>`_
296
297 ========================
298 Larger SimGrid Examplars
299 ========================
300
301 This section contains application examples that are somewhat larger
302 than the previous examples.
303
304   - **Ping Pong:**
305     This simple example just sends one message back and forth.
306     The tesh file laying in the directory show how to start the simulator binary, highlighting how to pass options to 
307     the simulators (as detailed in Section :ref:`options`). 
308     |br| `examples/s4u/app-pingpong/s4u-app-pingpong.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-pingpong/s4u-app-pingpong.cpp>`_
309
310   - **Token ring:**
311     Shows how to implement a classical communication pattern, where a
312     token is exchanged along a ring to reach every participant.
313     |br| `examples/s4u/app-token-ring/s4u-app-token-ring.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-token-ring/s4u-app-token-ring.cpp>`_
314
315   - **Master Workers:**
316     Another good old example, where one Master process has a bunch of task to dispatch to a set of several Worker 
317     processes. This example comes in two equivalent variants, one
318     where the actors are specified as simple functions (which is easier to
319     understand for newcomers) and one where the actors are specified
320     as classes (which is more powerful for the users wanting to build
321     their own projects upon the example).
322     |br| `examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-class.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-class.cpp>`_
323     |br| `examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-fun.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-fun.cpp>`_
324     
325 Data diffusion
326 --------------
327
328   - **Bit Torrent:** 
329     Classical protocol for Peer-to-Peer data diffusion.
330     |br| `examples/s4u/app-bittorrent/s4u-bittorrent.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-bittorrent/s4u-bittorrent.cpp>`_
331     
332   - **Chained Send:** 
333     Data broadcast over a ring of processes.
334     |br| `examples/s4u/app-chainsend/s4u-app-chainsend.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-chainsend/s4u-app-chainsend.cpp>`_
335
336 Distributed Hash Tables (DHT)
337 -----------------------------
338
339   - **Chord Protocol** 
340     One of the most famous DHT protocol.
341     |br| `examples/s4u/dht-chord/s4u-dht-chord.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/dht-chord/s4u-dht-chord.cpp>`_
342
343 .. TODO:: document here the examples about plugins
344
345 .. |br| raw:: html
346
347    <br />
348
349 .. |cpp| image:: /img/lang_cpp.png
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353 .. |py| image:: /img/lang_python.png
354    :align: middle
355    :width: 12