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[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Engine.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2017. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
8
9 #include <string>
10 #include <utility>
11 #include <vector>
12
13 #include <xbt/base.h>
14 #include <xbt/functional.hpp>
15
16 #include <simgrid/simix.hpp>
17
18 #include <simgrid/s4u/forward.hpp>
19
20 namespace simgrid {
21 namespace kernel {
22 class EngineImpl;
23 }
24 namespace s4u {
25 /** @brief Simulation engine
26  *
27  * This class is an interface to the simulation engine.
28  */
29 XBT_PUBLIC_CLASS Engine
30 {
31 public:
32   /** Constructor, taking the command line parameters of your main function */
33   Engine(int* argc, char** argv);
34
35   ~Engine();
36   /** Finalize the default engine and all its dependencies */
37   static void shutdown();
38
39   /** @brief Load a platform file describing the environment
40    *
41    * The environment is either a XML file following the simgrid.dtd formalism, or a lua file.
42    * Some examples can be found in the directory examples/platforms.
43    */
44   void loadPlatform(const char* platf);
45
46   /** Registers the main function of an actor that will be launched from the deployment file */
47   void registerFunction(const char* name, int (*code)(int, char**));
48
49   /** Registers a function as the default main function of actors
50    *
51    * It will be used as fallback when the function requested from the deployment file was not registered.
52    * It is used for trace-based simulations (see examples/msg/actions).
53    */
54   void registerDefault(int (*code)(int, char**));
55
56   /** @brief Load a deployment file and launch the actors that it contains */
57   void loadDeployment(const char* deploy);
58
59 protected:
60   friend s4u::Host;
61   void addHost(std::string name, simgrid::s4u::Host * host);
62   void delHost(std::string name);
63
64 public:
65   simgrid::s4u::Host* hostByName(std::string name);
66   simgrid::s4u::Host* hostByNameOrNull(std::string name);
67   size_t getHostCount();
68   void getHostList(std::vector<Host*> * whereTo);
69   size_t getLinkCount();
70   void getLinkList(std::vector<Link*> * list);
71
72   /** @brief Run the simulation */
73   void run();
74
75   /** @brief Retrieve the simulation time */
76   static double getClock();
77
78   /** @brief Retrieve the engine singleton */
79   static s4u::Engine* getInstance();
80
81   /** @brief Retrieve the root netzone, containing all others */
82   simgrid::s4u::NetZone* getNetRoot();
83
84   /** @brief Retrieve the netzone of the given name (or nullptr if not found) */
85   simgrid::s4u::NetZone* getNetzoneByNameOrNull(const char* name);
86
87   /** @brief Retrieve the netcard of the given name (or nullptr if not found) */
88   simgrid::kernel::routing::NetPoint* getNetpointByNameOrNull(std::string name);
89   void getNetpointList(std::vector<simgrid::kernel::routing::NetPoint*> * list);
90   void netpointRegister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
91   void netpointUnregister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
92
93   template <class F> void registerFunction(const char* name)
94   {
95     simgrid::simix::registerFunction(name, [](std::vector<std::string> args) {
96       return simgrid::simix::ActorCode([args] {
97         F code(std::move(args));
98         code();
99       });
100     });
101   }
102
103   template <class F> void registerFunction(const char* name, F code)
104   {
105     simgrid::simix::registerFunction(name, [code](std::vector<std::string> args) {
106       return simgrid::simix::ActorCode([code, args] { code(std::move(args)); });
107     });
108   }
109
110   /** Returns whether SimGrid was initialized yet -- mostly for internal use */
111   static bool isInitialized();
112
113   /** @brief set a configuration variable
114    *
115    * Do --help on any simgrid binary to see the list of currently existing configuration variables (see @ref options).
116    *
117    * Example:
118    * e->setConfig("host/model","ptask_L07");
119    */
120   void setConfig(std::string str);
121
122   simgrid::kernel::EngineImpl* pimpl;
123
124 private:
125   static s4u::Engine* instance_;
126 };
127
128 /** Callback fired when the platform is created (ie, the xml file parsed),
129  * right before the actual simulation starts. */
130 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void()>) onPlatformCreated;
131
132 /** Callback fired when the main simulation loop ends, just before MSG_run (or similar) ends */
133 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void()>) onSimulationEnd;
134
135 /** Callback fired when the time jumps into the future */
136 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void(double)>) onTimeAdvance;
137
138 /** Callback fired when the time cannot jump because of inter-actors deadlock */
139 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void(void)>) onDeadlock;
140 }
141 } // namespace simgrid::s4u
142
143 #endif /* SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP */