Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
6d45a6a725b7fb5bd1063aac76a96a7d9193d7c1
[simgrid.git] / examples / s4u / README.rst
1 .. S4U (Simgrid for you) is the next interface of SimGrid, expected to be released with SimGrid 4.0.
2 ..
3 .. Even if it is not completely rock stable yet, it may well already fit
4 .. your needs. You are welcome to try it and report any interface
5 .. glitches that you see. Be however warned that the interface may change
6 .. until the final release.  You will have to adapt your code on the way.
7 .. 
8 .. This file follows the ReStructured syntax to be included in the
9 .. documentation, but it should remain readable directly.
10
11
12 S4U Examples
13 ************
14
15 SimGrid comes with an extensive set of examples, documented on this
16 page. Most of them only demonstrate one single feature, with some
17 larger examplars listed below. 
18
19 The C++ examples can be found under examples/s4u while python examples
20 are in examples/python. Each such directory contains the source code (also listed
21 from this page), and the so-called tesh file containing how to call
22 the binary obtained by compiling this example and also the expected
23 output. Tesh files are used to turn each of our examples into an
24 integration test. Some examples also contain other files, on need.
25
26 A good way to bootstrap your own project is to copy and combine some
27 of the provided examples to constitute the skeleton of what you plan
28 to simulate.
29
30 ===========================
31 Actors: the Active Entities
32 ===========================
33
34
35 Starting and Stoping Actors
36 ---------------------------
37
38   - **Creating actors:**
39     Most actors are started from the deployment XML file, but there is other methods.
40     This example show them all.
41     |br| |cpp| `examples/s4u/actor-create/s4u-actor-create.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-create/s4u-actor-create.cpp>`_
42     |br|  |py| `examples/python/actor-create/actor-create.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/actor-create/actor-create.py>`_
43     
44   - **Kill actors:**
45     Actors can forcefully stop other actors with the 
46     :cpp:func:`void simgrid::s4u::Actor::kill(void)` or the 
47     :cpp:func:`void simgrid::s4u::Actor::kill(aid_t)` methods.
48     |br| `examples/s4u/actor-kill/s4u-actor-kill.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-kill/s4u-actor-kill.cpp>`_
49
50   - **Controling the actor life cycle from the XML:**
51     You can specify a start time and a kill time in the deployment
52     file.
53     |br| `examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime.cpp>`_
54     |br| `examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime_d.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-lifetime/s4u-actor-lifetime_d.xml>`_
55
56   - **Daemonize actors:**
57     Some actors may be intended to simulate daemons that run in background. This example show how to transform a regular
58     actor into a daemon that will be automatically killed once the simulation is over.
59     |br| `examples/s4u/actor-daemon/s4u-actor-daemon.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-daemon/s4u-actor-daemon.cpp>`_
60     
61 Inter-Actors Interactions
62 -------------------------
63
64   - **Suspend and Resume actors:**    
65     Actors can be suspended and resumed during their executions thanks
66     to :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::suspend()` and
67     :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::resume()`.
68     |br| `examples/s4u/actor-suspend/s4u-actor-suspend.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-suspend/s4u-actor-suspend.cpp>`_
69
70   - **Migrating Actors:**
71     Actors can move or be moved from a host to another very easily.
72     |br| |cpp| `examples/s4u/actor-migration/s4u-actor-migration.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-migration/s4u-actor-migration.cpp>`_
73     :cpp:func:`simgrid::s4u::this_actor::migrate()` |cpp|
74     |br|  |py| `examples/python/actor-migration/actor-migration.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/actor-migration/actor-migration.py>`_
75     :py:func:`simgrid.this_actor.migrate()` |py|
76
77   - **Waiting for the termination of an actor:** (joining on it)
78     :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::join()` allows to block the current
79     actor until the end of the receiving actor.
80     |br| `examples/s4u/actor-join/s4u-actor-join.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-join/s4u-actor-join.cpp>`_
81
82   - **Yielding to other actors**.
83     The ```yield()``` function interrupts the execution of the current
84     actor, leaving a chance to the other actors that are ready to run
85     at this timestamp. 
86     |br| |cpp| `examples/s4u/actor-yield/s4u-actor-yield.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/actor-yield/s4u-actor-yield.cpp>`_
87     :cpp:func:`simgrid::s4u::this_actor::yield()` |cpp|
88     |br|  |py| `examples/python/actor-yield/actor-yield.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/actor-yield/actor-yield.py>`_
89     :py:func:`simgrid.this_actor.yield_()` |py|
90
91 Traces Replay as a Workload
92 ---------------------------
93
94 This section details how to run trace-driven simulations. It is very
95 handy when you want to test an algorithm or protocol that only react
96 to external events. For example, many P2P protocols react to user
97 requests, but do nothing if there is no such event.
98
99 In such situations, you should write your protocol in C++, and separate
100 the workload that you want to play onto your protocol in a separate
101 text file. Declare a function handling each type of the events in your
102 trace, register them using :cpp:func:`xbt_replay_action_register()` in
103 your main, and then run the simulation.
104
105 Then, you can either have one trace file containing all your events,
106 or a file per simulated process: the former may be easier to work
107 with, but the second is more efficient on very large traces. Check
108 also the tesh files in the example directories for details.
109
110   - **Communication replay:**
111     Presents a set of event handlers reproducing classical communication
112     primitives (asynchronous send/receive at the moment).
113     |br| `examples/s4u/replay-comm/s4u-replay-comm.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/replay-comm/s4u-replay-comm.cpp>`_
114
115   - **I/O replay:**
116     Presents a set of event handlers reproducing classical I/O
117     primitives (open, read, close).
118     |br| `examples/s4u/replay-storage/s4u-replay-storage.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/replay-storage/s4u-replay-storage.cpp>`_
119
120 ==========================
121 Activities: what Actors do
122 ==========================
123
124 Communications on the Network
125 -----------------------------
126
127  - **Basic asynchronous communications:**
128    Illustrates how to have non-blocking communications, that are
129    communications running in the background leaving the process free
130    to do something else during their completion. The main functions
131    involved are :cpp:func:`simgrid::s4u::Mailbox::put_async()` and 
132    :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait()`.
133    |br| `examples/s4u/async-wait/s4u-async-wait.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-wait/s4u-async-wait.cpp>`_
134
135  - **Waiting for all communications in a set:**
136    The :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait_all()` function is useful
137    when you want to block until all activities in a given set have
138    completed. 
139    |br| `examples/s4u/async-waitall/s4u-async-waitall.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-waitall/s4u-async-waitall.cpp>`_
140
141  - **Waiting for the first completed communication in a set:**
142    The :cpp:func:`simgrid::s4u::Comm::wait_any()` function is useful
143    when you want to block until one activity of the set completes, no
144    matter which terminates first.    
145    |br| `examples/s4u/async-waitany/s4u-async-waitany.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/async-waitany/s4u-async-waitany.cpp>`_
146
147 .. todo:: add the `ready` example here
148    
149 .. _s4u_ex_execution:
150
151 Executions on the CPU
152 ---------------------
153
154   - **Basic execution:**
155     The computations done in your program are not reported to the
156     simulated world, unless you explicitely request the simulator to pause
157     the actor until a given amount of flops gets computed on its simulated
158     host. Some executions can be given an higher priority so that they
159     get more resources.
160     |br| |cpp| `examples/s4u/exec-basic/s4u-exec-basic.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-basic/s4u-exec-basic.cpp>`_
161     |br|  |py| `examples/python/exec-basic/exec-basic.py <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/python/exec-basic/exec-basic.py>`_
162
163   - **Asynchronous execution:**
164     You can start asynchronous executions, just like you would fire
165     background threads.
166     |br| `examples/s4u/exec-async/s4u-exec-async.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-async/s4u-exec-async.cpp>`_
167     
168   - **Monitoring asynchronous executions:**
169     This example shows how to start an asynchronous execution, and
170     monitor its status.
171     |br| `examples/s4u/exec-monitor/s4u-exec-monitor.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-monitor/s4u-exec-monitor.cpp>`_
172     
173   - **Remote execution:**
174     Before its start, you can change the host on which a given execution will occur.
175     |br| `examples/s4u/exec-remote/s4u-exec-remote.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-remote/s4u-exec-remote.cpp>`_
176
177   - **Using Pstates on a host:**
178     Shows how define a set of pstatesfor a host in the XML, and how the current
179     pstate can be accessed/changed with :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::get_pstate_speed` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::set_pstate`.
180     |br| `examples/s4u/exec-dvfs/s4u-exec-dvfs.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-dvfs/s4u-exec-dvfs.cpp>`_
181     |br| `examples/platforms/energy_platform.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/energy_platform.xml>`_
182
183   - **Parallel executions:**
184     These objects are convenient abstractions of parallel
185     computational kernels that span over several machines, such as a
186     PDGEM and the other ScaLAPACK routines.
187     |br| `examples/s4u/exec-ptask/s4u-exec-ptask.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/exec-ptask/s4u-exec-ptask.cpp>`_
188
189 I/O on Disks and Files
190 ----------------------
191
192 SimGrid provides two levels of abstraction to interact with the
193 simulated storages. At the simplest level, you simply create read and
194 write actions on the storage resources.
195
196   - **Access to raw storage devices:**
197     This example illustrates how to simply read and write data on a
198     simulated storage resource.
199     |br| `examples/s4u/io-storage-raw/s4u-io-storage-raw.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-storage-raw/s4u-io-storage-raw.cpp>`_
200
201 The FileSystem plugin provides a more detailed view, with the
202 classical operations over files: open, move, unlink, and of course
203 read and write. The file and disk sizes are also dealt with and can
204 result in short reads and short write, as in reality.
205
206   - **File Management:**
207     This example illustrates the use of operations on files
208     (read, write, seek, tell, unlink, etc).
209     |br| `examples/s4u/io-file-system/s4u-io-file-system.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-file-system/s4u-io-file-system.cpp>`_
210
211   - **Remote I/O:**
212     I/O operations on files can also be done in a remote fashion, 
213     i.e. when the accessed disk is not mounted on the caller's host.
214     |br| `examples/s4u/io-file-remote/s4u-io-file-remote.cpp  <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/io-file-remote/s4u-io-file-remote.cpp>`_
215
216 Classical synchronization objects
217 ---------------------------------
218
219  - **Mutex:**
220    Shows how to use simgrid::s4u::Mutex synchronization objects.
221    |br| `examples/s4u/synchro-mutex/s4u-synchro-mutex.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-mutex/s4u-synchro-mutex.cpp>`_
222
223  - **Barrier:**
224    Shows how to use simgrid::s4u::Barrier synchronization objects.
225    |br| `examples/s4u/synchro-barrier/s4u-synchro-barrier.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-barrier/s4u-synchro-barrier.cpp>`_
226
227  - **Semaphore:**
228    Shows how to use simgrid::s4u::Semaphore synchronization objects.
229    |br| `examples/s4u/synchro-semaphore/s4u-synchro-semaphore.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/synchro-semaphore/s4u-synchro-semaphore.cpp>`_
230
231 =============================
232 Interacting with the Platform
233 =============================
234
235  - **Retrieving the list of hosts matching a given criteria:**
236    Shows how to filter the actors that match a given criteria.
237    |br| `examples/s4u/engine-filtering/s4u-engine-filtering.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/engine-filtering/s4u-engine-filtering.cpp>`_
238
239  - **User-defined properties:**
240    You can attach arbitrary information to most platform elements from
241    the XML file, and then interact with these values from your
242    program. Note that the changes are not written permanently on disk,
243    in the XML file nor anywhere else. They only last until the end of
244    your simulation.
245    
246    - :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Actor::set_property()`
247    - :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Host::set_property()`
248    - :cpp:func:`simgrid::s4u::Link::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::Link::set_property()`
249    - :cpp:func:`simgrid::s4u::NetZone::get_property()` and :cpp:func:`simgrid::s4u::NetZone::set_property()`
250      
251    |br| `examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties.cpp>`_
252    |br| `examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties_d.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/platform-properties/s4u-platform-properties_d.xml>`_
253    |br| `examples/platforms/prop.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/prop.xml>`_
254
255 =================
256 Energy Simulation
257 =================
258
259   - **Describing the energy profiles in the platform:**
260     This platform file contains the energy profile of each links and
261     hosts, which is necessary to get energy consumption predictions.
262     As usual, you should not trust our example, and you should strive
263     to double-check that your instanciation matches your target platform.
264     |br| `examples/platforms/energy_platform.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/platforms/energy_platform.xml>`_
265
266   - **Consumption due to the CPU:** 
267     This example shows how to retrieve the amount of energy consumed
268     by the CPU during computations, and the impact of the pstate.
269     |br| `examples/s4u/energy-exec/s4u-energy-exec.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-exec/s4u-energy-exec.cpp>`_
270
271   - **Consumption due to the network:**
272     This example shows how to retrieve and display the energy consumed
273     by the network during communications.
274     |br| `examples/s4u/energy-link/s4u-energy-link.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-link/s4u-energy-link.cpp>`_
275
276   - **Modeling the shutdown and boot of hosts:**
277     Simple example of model of model for the energy consumption during
278     the host boot and shutdown periods.
279     |br| `examples/s4u/energy-boot/platform_boot.xml <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-boot/platform_boot.xml>`_
280     |br| `examples/s4u/energy-boot/s4u-energy-boot.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/energy-boot/s4u-energy-boot.cpp>`_
281
282 =======================
283 Tracing and Visualizing
284 =======================
285
286 Tracing can be activated by various configuration options which
287 are illustrated in these example. See also the 
288 :ref:`full list of options related to tracing <tracing_tracing_options>`.
289
290 It is interesting to run the process-create example with the following
291 options to see the task executions:
292
293   - **Platform Tracing:**
294     This program is a toy example just loading the platform, so that
295     you can play with the platform visualization. Recommanded options:
296     ``--cfg=tracing:yes --cfg=tracing/categorized:yes``
297     |br| `examples/s4u/trace-platform/s4u-trace-platform.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/trace-platform/s4u-trace-platform.cpp>`_
298
299 ========================
300 Larger SimGrid Examplars
301 ========================
302
303 This section contains application examples that are somewhat larger
304 than the previous examples.
305
306   - **Ping Pong:**
307     This simple example just sends one message back and forth.
308     The tesh file laying in the directory show how to start the simulator binary, highlighting how to pass options to 
309     the simulators (as detailed in Section :ref:`options`). 
310     |br| `examples/s4u/app-pingpong/s4u-app-pingpong.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-pingpong/s4u-app-pingpong.cpp>`_
311
312   - **Token ring:**
313     Shows how to implement a classical communication pattern, where a
314     token is exchanged along a ring to reach every participant.
315     |br| `examples/s4u/app-token-ring/s4u-app-token-ring.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-token-ring/s4u-app-token-ring.cpp>`_
316
317   - **Master Workers:**
318     Another good old example, where one Master process has a bunch of task to dispatch to a set of several Worker 
319     processes. This example comes in two equivalent variants, one
320     where the actors are specified as simple functions (which is easier to
321     understand for newcomers) and one where the actors are specified
322     as classes (which is more powerful for the users wanting to build
323     their own projects upon the example).
324     |br| `examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-class.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-class.cpp>`_
325     |br| `examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-fun.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-masterworkers/s4u-app-masterworkers-fun.cpp>`_
326     
327 Data diffusion
328 --------------
329
330   - **Bit Torrent:** 
331     Classical protocol for Peer-to-Peer data diffusion.
332     |br| `examples/s4u/app-bittorrent/s4u-bittorrent.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-bittorrent/s4u-bittorrent.cpp>`_
333     
334   - **Chained Send:** 
335     Data broadcast over a ring of processes.
336     |br| `examples/s4u/app-chainsend/s4u-app-chainsend.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/app-chainsend/s4u-app-chainsend.cpp>`_
337
338 Distributed Hash Tables (DHT)
339 -----------------------------
340
341   - **Chord Protocol** 
342     One of the most famous DHT protocol.
343     |br| `examples/s4u/dht-chord/s4u-dht-chord.cpp <https://framagit.org/simgrid/simgrid/tree/master/examples/s4u/dht-chord/s4u-dht-chord.cpp>`_
344
345 .. TODO:: document here the examples about plugins
346
347 .. |br| raw:: html
348
349    <br />
350
351 .. |cpp| image:: /img/lang_cpp.png
352    :align: middle
353    :width: 12
354
355 .. |py| image:: /img/lang_python.png
356    :align: middle
357    :width: 12