Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
activity::CommImpl: stick to our naming standards for the fields
[simgrid.git] / README.coding
index bcb4240..6b3d048 100644 (file)
 **
-** Random bits about coding standards and portability
+** Source tree organization
+**
+******************************************************
 
-MALLOC:
- You must cast the result of malloc on AIX. 
It's even better to use gras_new when possible.
+ examples/ -> Supposed to be copy/pastable by the user, so keep it clear and
+                avoid any kind of trick. In particular, do only include the
               public headers here.
 
-SIZE_T
- If possible, avoid size_t and use unsigned long instead.
+ teshsuite/ -> The more test the better. Put in there any strange test
+               doing things that the users are not supposed to do,
+               just to see if our framework is robust to incorrect and
+               unusual behaviors. All tests written in this section
+               should leverage our tesh(1) utility.
 
- #include <sys/types.h> in all files manipulating size_t
- do cast it to unsigned long before printing (and use %lu)
+**
+** NEW type naming standard in SimGrid4
+**
+*****************************************************
 
+SimGrid4 will follow the these rules:
 
-PRINTF pointer difference
- printf ("diff = %ld\n", (long) (pointer2 - pointer1));
+  - filenames are unique in the whole project 
+    (because of a bug in Sonar coverage computation)
+  C++
+  - fields, methods and variables are in snake_case()
+  - Classes and Enum names are in UpperCamelCase
+  - Enum values are in UPPER_SNAKE_CASE (as constants)
+  - public filenames: api_Class.cpp and api/Class.hpp.
+    - Example: src/s4u/s4u_ConditionVariable.cpp and
+               include/simgrid/s4u/ConditionVariable.hpp
+    - If you prefer api_class.cpp, that's OK, too. Breath and relax.
+      Example: src/s4u/s4u_actor.cpp and include/simgrid/s4u/Actor.hpp
+  - internal/kernel filenames: Class.cpp and Class.hpp
+    - Example: src/kernel/activity/Activity.cpp
+               include/simgrid/activity/Activity.hpp
+  C
+  - variables and functions are in snake_case()
+  - typedefs do not hide the pointers, ie * must be explicit
+    char * sg_host_get_name(sg_host_t * host);
   
+
+This is different from the old convention (described below), that
+should not be used in S4U and its bindings, nor in the kernel.
+
+**
+** Commenting the source: doxygen
+**
+****************************************************
+
+The global structure of the documentation is in doc/modules.doc
+
+The structure of each module (xbt, msg, etc) is in doc/module-<module>.doc
+
+The structure of a module is in its public header. This way, you're sure to
+see all the public interface (and only it). The different parts of the
+interface are grouped using the @name construct, even if it's buggy. Since
+parts often get reordered, it's better to add numbers to the parts (so that
+users can see the intended order).
+
+The documentation of each type and macro are also in the public header since
+this is were they live.
+
+The documentation of each function must be in the C++ file were it lives.
+
+Any public element (function, type and macro) must have a @brief part.
+
+We use @ as a command marker, not \ (so, use @brief not \brief)
+
+**
+** OLD Type naming standard in SimGrid3
+**
+*****************************************************
+
+SimGrid3 legacy interfaces (ie, MSG and SimDag) are following these rules:
+
+  - ???_t is a valid type (built with typedef)
+  - s_toto_t is a structure (access to fields with .)
+  - s_toto   is a structure needing 'struct' keyword to be used
+  - e_toto_t is an enum
+  - u_toto_t is an union
+  - u_toto   is an union needing 'union' keyword to be used
+  -   toto_t is an 'object' (struct*)
+
+Please to not call toto_t something else than an 'object' (ie, something you
+have to call _new and _free on it).
+
+Example:
+  typedef struct s_toto {} s_toto_t, *toto_t;
+  typedef enum {} e_toto_t;
+
+Moreover, only toto_t (and e_toto_t) are public. The rest (mainly s_toto_t)
+is private.
+
+
+*
+* SimGrid Hacker Survival Guide (FIXME: should be betterly placed)
+********************************
+* When you add/remove files, and/or make changes in the lists of files to build,
+  please check that "make distcheck" still succeeds.  This is needed to ensure
+  that the generated archive is consistent.