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please sonar
[simgrid.git] / include / simgrid / kernel / resource / Action.hpp
index 39a2a07..475ba17 100644 (file)
@@ -1,4 +1,4 @@
-/* Copyright (c) 2004-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
+/* Copyright (c) 2004-2019. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
 
 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
@@ -12,8 +12,9 @@
 
 #include <boost/heap/pairing_heap.hpp>
 #include <boost/optional.hpp>
+#include <string>
 
-const int NO_MAX_DURATION = -1.0;
+static constexpr int NO_MAX_DURATION = -1.0;
 
 namespace simgrid {
 namespace kernel {
@@ -24,41 +25,61 @@ typedef boost::heap::pairing_heap<heap_element_type, boost::heap::constant_time_
                                   boost::heap::compare<simgrid::xbt::HeapComparator<heap_element_type>>>
     heap_type;
 
-/** @ingroup SURF_interface
- * @brief SURF action interface class
- * @details An action is an event generated by a resource (e.g.: a communication for the network)
- */
-class XBT_PUBLIC Action {
+typedef std::pair<double, simgrid::kernel::resource::Action*> heap_element_type;
+class XBT_PUBLIC ActionHeap : public heap_type {
+  friend Action;
+
 public:
-  boost::intrusive::list_member_hook<> modifiedSetHook_; /* Used by the lazy update to list the actions to track */
-  bool isLinkedModifiedSet() const { return modifiedSetHook_.is_linked(); }
+  enum class Type {
+    latency = 100, /* this is a heap entry to warn us when the latency is payed */
+    max_duration,  /* this is a heap entry to warn us when the max_duration limit (timeout) is reached */
+    normal,        /* this is a normal heap entry stating the date to finish transmitting */
+    unset
+  };
 
-  typedef boost::intrusive::member_hook<Action, boost::intrusive::list_member_hook<>, &Action::modifiedSetHook_>
-      ActionLmmOptions;
-  typedef boost::intrusive::list<Action, ActionLmmOptions> ActionLmmList;
+  double top_date() const;
+  void insert(Action* action, double date, ActionHeap::Type type);
+  void update(Action* action, double date, ActionHeap::Type type);
+  void remove(Action* action);
+  Action* pop();
+};
 
-  boost::intrusive::list_member_hook<> stateSetHook_;
-  typedef boost::intrusive::member_hook<Action, boost::intrusive::list_member_hook<>, &Action::stateSetHook_>
-      ActionOptions;
-  typedef boost::intrusive::list<Action, ActionOptions> ActionList;
+/** @details An action is a consumption on a resource (e.g.: a communication for the network).
+ *
+ * It is related (but still different) from activities, that are the stuff on which an actor can be blocked.
+ * See simgrid::s4u::Activity for more details.
+ */
+class XBT_PUBLIC Action {
+  friend ActionHeap;
+
+public:
+  /* Lazy update needs this Set hook to maintain a list of the tracked actions */
+  boost::intrusive::list_member_hook<> modified_set_hook_;
+  bool is_within_modified_set() const { return modified_set_hook_.is_linked(); }
+  typedef boost::intrusive::list<
+      Action, boost::intrusive::member_hook<Action, boost::intrusive::list_member_hook<>, &Action::modified_set_hook_>>
+      ModifiedSet;
+
+  boost::intrusive::list_member_hook<> state_set_hook_;
+  typedef boost::intrusive::list<
+      Action, boost::intrusive::member_hook<Action, boost::intrusive::list_member_hook<>, &Action::state_set_hook_>>
+      StateSet;
 
   enum class State {
-    ready = 0,        /**< Ready        */
-    running,          /**< Running      */
-    failed,           /**< Task Failure */
-    done,             /**< Completed    */
-    to_free,          /**< Action to free in next cleanup */
-    not_in_the_system /**< Not in the system anymore. Why did you ask ? */
+    INITED,   /**< Created, but not started yet */
+    STARTED,  /**< Currently running */
+    FAILED,   /**< either the resource failed, or the action was canceled */
+    FINISHED, /**< Successfully completed  */
+    IGNORED   /**< e.g. failure detectors: infinite sleep actions that are put on resources which failure should get
+                 noticed  */
   };
 
   enum class SuspendStates {
-    not_suspended = 0, /**< Action currently not suspended **/
-    suspended,
-    sleeping
+    RUNNING = 0, /**< Action currently not suspended **/
+    SUSPENDED,
+    SLEEPING
   };
 
-  enum class Type { LATENCY = 100, MAX_DURATION, NORMAL, NOTSET };
-
   /**
    * @brief Action constructor
    *
@@ -66,7 +87,7 @@ public:
    * @param cost The cost of the Action
    * @param failed If the action is impossible (e.g.: execute something on a switched off host)
    */
-  Action(simgrid::kernel::resource::Model* model, double cost, bool failed);
+  Action(Model* model, double cost, bool failed);
 
   /**
    * @brief Action constructor
@@ -76,66 +97,75 @@ public:
    * @param failed If the action is impossible (e.g.: execute something on a switched off host)
    * @param var The lmm variable associated to this Action if it is part of a LMM component
    */
-  Action(simgrid::kernel::resource::Model* model, double cost, bool failed, kernel::lmm::Variable* var);
+  Action(Model* model, double cost, bool failed, lmm::Variable* var);
+  Action(const Action&) = delete;
+  Action& operator=(const Action&) = delete;
 
   virtual ~Action();
 
   /**
    * @brief Mark that the action is now finished
    *
-   * @param state the new [state](\ref simgrid::kernel::resource::Action::State) of the current Action
+   * @param state the new [state](@ref simgrid::kernel::resource::Action::State) of the current Action
    */
   void finish(Action::State state);
 
-  /** @brief Get the [state](\ref simgrid::kernel::resource::Action::State) of the current Action */
-  Action::State getState() const; /**< get the state*/
-  /** @brief Set the [state](\ref simgrid::kernel::resource::Action::State) of the current Action */
-  virtual void setState(Action::State state);
+  /** @brief Get the [state](@ref simgrid::kernel::resource::Action::State) of the current Action */
+  Action::State get_state() const; /**< get the state*/
+  /** @brief Set the [state](@ref simgrid::kernel::resource::Action::State) of the current Action */
+  virtual void set_state(Action::State state);
 
   /** @brief Get the bound of the current Action */
-  double getBound() const;
+  double get_bound() const;
   /** @brief Set the bound of the current Action */
-  void setBound(double bound);
+  void set_bound(double bound);
 
   /** @brief Get the start time of the current action */
-  double getStartTime() const { return start_; }
+  double get_start_time() const { return start_time_; }
   /** @brief Get the finish time of the current action */
-  double getFinishTime() const { return finish_time_; }
+  double get_finish_time() const { return finish_time_; }
 
   /** @brief Get the user data associated to the current action */
-  void* getData() const { return data_; }
+  void* get_data() const { return data_; }
   /** @brief Set the user data associated to the current action */
-  void setData(void* data) { data_ = data; }
+  void set_data(void* data) { data_ = data; }
+
+  /** @brief Get the user data associated to the current action */
+  activity::ActivityImpl* get_activity() const { return activity_; }
+  /** @brief Set the user data associated to the current action */
+  void set_activity(activity::ActivityImpl* activity) { activity_ = activity; }
 
   /** @brief Get the cost of the current action */
-  double getCost() const { return cost_; }
+  double get_cost() const { return cost_; }
   /** @brief Set the cost of the current action */
-  void setCost(double cost) { cost_ = cost; }
+  void set_cost(double cost) { cost_ = cost; }
 
   /** @brief Update the maximum duration of the current action
    *  @param delta Amount to remove from the MaxDuration */
-  void updateMaxDuration(double delta);
+  void update_max_duration(double delta);
 
   /** @brief Update the remaining time of the current action
    *  @param delta Amount to remove from the remaining time */
-  void updateRemains(double delta);
+  void update_remains(double delta);
+
+  virtual void update_remains_lazy(double now) = 0;
 
   /** @brief Set the remaining time of the current action */
-  void setRemains(double value) { remains_ = value; }
+  void set_remains(double value) { remains_ = value; }
+
   /** @brief Get the remaining time of the current action after updating the resource */
-  virtual double getRemains();
+  virtual double get_remains();
   /** @brief Get the remaining time of the current action without updating the resource */
-  double getRemainsNoUpdate() const { return remains_; }
+  double get_remains_no_update() const { return remains_; }
 
   /** @brief Set the finish time of the current action */
-  void setFinishTime(double value) { finish_time_ = value; }
+  void set_finish_time(double value) { finish_time_ = value; }
 
   /**@brief Add a reference to the current action (refcounting) */
   void ref();
   /** @brief Unref that action (and destroy it if refcount reaches 0)
-   *  @return true if the action was destroyed and false if someone still has references on it
-   */
-  virtual int unref();
+   *  @return true if the action was destroyed and false if someone still has references on it */
+  bool unref();
 
   /** @brief Cancel the current Action if running */
   virtual void cancel();
@@ -146,75 +176,70 @@ public:
   /** @brief Resume the current Action */
   virtual void resume();
 
+  /** @brief Returns true if the current action is suspended */
+  bool is_suspended() const { return suspended_ == SuspendStates::SUSPENDED; }
   /** @brief Returns true if the current action is running */
-  virtual bool isSuspended();
+  bool is_running() const { return suspended_ == SuspendStates::RUNNING; }
 
   /** @brief Get the maximum duration of the current action */
-  double getMaxDuration() const { return max_duration_; }
+  double get_max_duration() const { return max_duration_; }
   /** @brief Set the maximum duration of the current Action */
-  virtual void setMaxDuration(double duration);
+  virtual void set_max_duration(double duration);
 
   /** @brief Get the tracing category associated to the current action */
-  char* getCategory() const { return category_; }
+  const std::string& get_category() const { return category_; }
   /** @brief Set the tracing category of the current Action */
-  void setCategory(const char* category);
+  void set_category(const std::string& category) { category_ = category; }
 
   /** @brief Get the priority of the current Action */
-  double getPriority() const { return sharing_weight_; };
+  double get_priority() const { return sharing_priority_; };
   /** @brief Set the priority of the current Action */
-  virtual void setSharingWeight(double priority);
-  void setSharingWeightNoUpdate(double weight) { sharing_weight_ = weight; }
+  virtual void set_priority(double priority);
+  void set_priority_no_update(double priority) { sharing_priority_ = priority; }
 
   /** @brief Get the state set in which the action is */
-  ActionList* getStateSet() const { return state_set_; };
+  StateSet* get_state_set() const { return state_set_; };
 
-  simgrid::kernel::resource::Model* getModel() const { return model_; }
-
-protected:
-  ActionList* state_set_;
-  int refcount_ = 1;
+  simgrid::kernel::resource::Model* get_model() const { return model_; }
 
 private:
-  double sharing_weight_ = 1.0;             /**< priority (1.0 by default) */
+  StateSet* state_set_;
+  Action::SuspendStates suspended_ = Action::SuspendStates::RUNNING;
+  int refcount_            = 1;
+  double sharing_priority_ = 1.0;             /**< priority (1.0 by default) */
   double max_duration_   = NO_MAX_DURATION; /*< max_duration (may fluctuate until the task is completed) */
   double remains_;           /**< How much of that cost remains to be done in the currently running task */
-  double start_;             /**< start time  */
-  char* category_ = nullptr; /**< tracing category for categorized resource utilization monitoring */
-  double finish_time_ =
-      -1; /**< finish time : this is modified during the run and fluctuates until the task is completed */
+  double start_time_;        /**< start time  */
+  double finish_time_ = -1;  /**< finish time (may fluctuate until the task is completed) */
+  std::string category_;     /**< tracing category for categorized resource utilization monitoring */
 
   double cost_;
   simgrid::kernel::resource::Model* model_;
-  void* data_ = nullptr; /**< for your convenience */
+  void* data_                       = nullptr; /**< for your convenience */
+  activity::ActivityImpl* activity_ = nullptr;
 
   /* LMM */
-  double last_update_                                  = 0;
-  double last_value_                                   = 0;
-  kernel::lmm::Variable* variable_                    = nullptr;
-  Action::Type type_                                  = Action::Type::NOTSET;
-  boost::optional<heap_type::handle_type> heap_handle_ = boost::none;
+  double last_update_                                = 0;
+  double last_value_                                 = 0;
+  kernel::lmm::Variable* variable_                   = nullptr;
+
+  ActionHeap::Type type_                              = ActionHeap::Type::unset;
+  boost::optional<ActionHeap::handle_type> heap_hook_ = boost::none;
 
 public:
-  virtual void updateRemainingLazy(double now) = 0;
-  void heapInsert(heap_type& heap, double key, Action::Type hat);
-  void heapRemove(heap_type& heap);
-  void heapUpdate(heap_type& heap, double key, Action::Type hat);
-  void clearHeapHandle() { heap_handle_ = boost::none; }
-  kernel::lmm::Variable* getVariable() const { return variable_; }
-  void setVariable(kernel::lmm::Variable* var) { variable_ = var; }
-  double getLastUpdate() const { return last_update_; }
-  void refreshLastUpdate();
-  double getLastValue() const { return last_value_; }
-  void setLastValue(double val) { last_value_ = val; }
-  Action::Type getType() const { return type_; }
-
-protected:
-  Action::SuspendStates suspended_ = Action::SuspendStates::not_suspended;
+  ActionHeap::Type get_type() const { return type_; }
+
+  lmm::Variable* get_variable() const { return variable_; }
+  void set_variable(lmm::Variable* var) { variable_ = var; }
+
+  double get_last_update() const { return last_update_; }
+  void set_last_update();
+
+  double get_last_value() const { return last_value_; }
+  void set_last_value(double val) { last_value_ = val; }
+  void set_suspend_state(Action::SuspendStates state) { suspended_ = state; }
 };
 
-typedef Action::ActionList ActionList;
-typedef Action::ActionLmmList ActionLmmList;
-typedef Action::ActionLmmList* ActionLmmListPtr;
 } // namespace resource
 } // namespace kernel
 } // namespace simgrid