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include the full Java API doc in sphinx
[simgrid.git] / docs / source / app_s4u.rst
index a4a661a..2ada588 100644 (file)
@@ -1,8 +1,7 @@
 .. _S4U_doc:
 
-=================
 The S4U Interface
-=================
+#################
 
 .. raw:: html
 
@@ -17,29 +16,36 @@ The S4U Interface
    <br/>
 
 The S4U interface (SimGrid for you) mixes the full power of SimGrid
-with the full power of C++. This is the prefered interface to describe
-abstract algorithms in the domains of Cloud, P2P, HPC, IoT and similar
+with the full power of C++. This is the preferred interface to describe
+abstract algorithms in the domains of Cloud, P2P, HPC, IoT, and similar
 settings.
 
--------------
+Currently (v3.21), S4U is definitely the way to go for long-term
+projects. It is feature complete, but may still evolve slightly in the
+future releases. It can already be used to do everything that can be
+done in SimGrid, but you may have to adapt your code in future
+releases. When this happens, compiling your code will produce
+deprecation warnings for 4 releases (one year) before the removal of
+the old symbols. 
+If you want an API that will never ever evolve in the future, you
+should use the deprecated MSG API instead. 
+
 Main Concepts
--------------
+*************
 
 A typical SimGrid simulation is composed of several |Actors|_, that
 execute user-provided functions. The actors have to explicitly use the
-S4U interface to express their
-:ref:`computation <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Exec>`,
-:ref:`communication <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Comm>`,
-:ref:`disk usage <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Io>`,
+S4U interface to express their :ref:`computation <API_s4u_Exec>`,
+:ref:`communication <API_s4u_Comm>`, :ref:`disk usage <API_s4u_Io>`,
 and other |Activities|_, so that they get reflected within the
 simulator. These activities take place on resources such as |Hosts|_,
 |Links|_ and |Storages|_. SimGrid predicts the time taken by each
-activity and orchestrates accordingly the actors waiting for the
+activity and orchestrates the actors accordingly, waiting for the
 completion of these activities.
 
 
 When **communicating**, data is not directly sent to other actors but
-posted onto a |Mailbox|_ that serve as rendez-vous point between
+posted onto a |Mailbox|_ that serves as a rendez-vous point between
 communicating actors. This means that you don't need to know who you
 are talking to, you just put your communication `Put` request in a
 mailbox, and it will be matched with a complementary `Get`
@@ -52,48 +58,47 @@ itself in a |NetZone|_, that knows the networking path between one
 resource to another. Each NetZone is included in another one, forming
 a tree of NetZones which root zone contains the whole platform.
 
-The :ref:`simgrid::s4u::this_actor
-<namespace_simgrid__s4u__this_actor>` namespace provides many helper
-functions to simplify the code of actors.
+The :ref:`simgrid::s4u::this_actor <API_s4u_this_actor>` namespace
+provides many helper functions to simplify the code of actors.
 
 - **Global Classes**
 
-  - :ref:`class s4u::Actor <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Actor>`:
+  - :ref:`class s4u::Actor <API_s4u_Actor>`:
     Active entities executing your application.
-  - :ref:`class s4u::Engine <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Engine>`
+  - :ref:`class s4u::Engine <API_s4u_Engine>`
     Simulation engine (singleton).
-  - :ref:`class s4u::Mailbox <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Mailbox>`
+  - :ref:`class s4u::Mailbox <API_s4u_Mailbox>`
     Communication rendez-vous.
 
 - **Platform Elements**
 
-  - :ref:`class s4u::Host <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Host>`:
+  - :ref:`class s4u::Host <API_s4u_Host>`:
     Actor location, providing computational power.
-  - :ref:`class s4u::Link <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Link>`
+  - :ref:`class s4u::Link <API_s4u_Link>`
     Interconnecting hosts.
-  - :ref:`class s4u::NetZone <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1NetZone>`:
-    Sub-region of the platform, containing resources (Hosts, Link, etc).
-  - :ref:`class s4u::Storage <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Storage>`
+  - :ref:`class s4u::NetZone <API_s4u_NetZone>`:
+    Sub-region of the platform, containing resources (Hosts, Links, etc).
+  - :ref:`class s4u::Storage <API_s4u_Storage>`
     Resource on which actors can write and read data.
-  - :ref:`class s4u::VirtualMachine <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1VirtualMachine>`:
+  - :ref:`class s4u::VirtualMachine <API_s4u_VirtualMachine>`:
     Execution containers that can be moved between Hosts.
 
-- **Activities** (:ref:`class s4u::Activity <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Activity>`):
+- **Activities** (:ref:`class s4u::Activity <API_s4u_Activity>`):
   The things that actors can do on resources
 
-  - :ref:`class s4u::Comm <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Comm>`
+  - :ref:`class s4u::Comm <API_s4u_Comm>`
     Communication activity, started on Mailboxes and consuming links.
-  - :ref:`class s4u::Exec <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Exec>`
+  - :ref:`class s4u::Exec <API_s4u_Exec>`
     Computation activity, started on Host and consuming CPU resources.
-  - :ref:`class s4u::Io <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Io>`
+  - :ref:`class s4u::Io <API_s4u_Io>`
     I/O activity, started on and consumming Storages.
 
 - **Synchronization Mechanisms**: Classical IPC that actors can use
 
-  - :ref:`class s4u::Barrier <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Barrier>`
-  - :ref:`class s4u::ConditionVariable <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1ConditionVariable>`
-  - :ref:`class s4u::Mutex <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Mutex>`
-  - :ref:`class s4u::Semaphore <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Semaphore>`
+  - :ref:`class s4u::Barrier <API_s4u_Barrier>`
+  - :ref:`class s4u::ConditionVariable <API_s4u_ConditionVariable>`
+  - :ref:`class s4u::Mutex <API_s4u_Mutex>`
+  - :ref:`class s4u::Semaphore <API_s4u_Semaphore>`
 
 
 .. |Actors| replace:: **Actors**
@@ -132,18 +137,20 @@ functions to simplify the code of actors.
 .. |Mutex| replace:: **Mutex**
 .. _Mutex: api/classsimgrid_1_1s4u_1_1Mutex.html
 
-----------
+.. THE EXAMPLES
+
+.. include:: ../../examples/s4u/README.rst
+
 Activities
-----------
+**********
 
-Activities represent the actions that consumes a resource, such as
-:ref:`s4u::Comm <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Comm>` that
-consumes the *transmiting power* of :ref:`s4u::Link
-<exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Link>` resources.
+Activities represent the actions that consume a resource, such as a
+:ref:`s4u::Comm <API_s4u_Comm>` that consumes the *transmiting power* of
+:ref:`s4u::Link <API_s4u_Link>` resources.
 
-.......................
+=======================
 Asynchronous Activities
-.......................
+=======================
 
 Every activity can be either **blocking** or **asynchronous**. For
 example, :cpp:func:`s4u::Mailbox::put() <simgrid::s4u::Mailbox::put>`
@@ -152,11 +159,11 @@ create blocking communications: the actor is blocked until the
 completion of that communication. Asynchronous communications do not
 block the actor during their execution but progress on their own.
 
-Once your asynchronous activity is started, you can test for
+Once your asynchronous activity is started, you can test for its
 completion using :cpp:func:`s4u::Activity::test() <simgrid::s4u::Activity::test>`.
 This function returns ``true`` if the activity completed already.
 You can also use :cpp:func:`s4u::Activity::wait() <simgrid::s4u::Activity::wait>`
-to block until the completion of the activity. To wait at most for a given period,
+to block until the completion of the activity. To wait for at most a given amount of time,
 use  :cpp:func:`s4u::Activity::wait_for() <simgrid::s4u::Activity::wait_for>`.
 Finally, to wait at most until a specified time limit, use
 :cpp:func:`s4u::Activity::wait_until() <simgrid::s4u::Activity::wait_until>`.
@@ -167,13 +174,13 @@ Finally, to wait at most until a specified time limit, use
 
 Every kind of activities can be asynchronous:
 
-  - :ref:`s4u::CommPtr <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Comm>` are created with 
+  - :ref:`s4u::CommPtr <API_s4u_Comm>` are created with 
     :cpp:func:`s4u::Mailbox::put_async() <simgrid::s4u::Mailbox::put_async>` and
     :cpp:func:`s4u::Mailbox::get_async() <simgrid::s4u::Mailbox::get_async>`.
-  - :ref:`s4u::IoPtr <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Io>` are created with 
+  - :ref:`s4u::IoPtr <API_s4u_Io>` are created with 
     :cpp:func:`s4u::Storage::read_async() <simgrid::s4u::Storage::read_async>` and
     :cpp:func:`s4u::Storage::write_async() <simgrid::s4u::Storage::write_async>`.    
-  - :ref:`s4u::ExecPtr <exhale_class_classsimgrid_1_1s4u_1_1Exec>` are created with
+  - :ref:`s4u::ExecPtr <API_s4u_Exec>` are created with
     :cpp:func:`s4u::Host::exec_async() <simgrid::s4u::Host::exec_async>`.
   - In the future, it will become possible to have asynchronous IPC
     such as asynchronous mutex lock requests.
@@ -189,7 +196,7 @@ vector of mailboxes.
    :end-before: init-end
    :dedent: 4
 
-You then start all communications that should occur concurrently with
+Then, you start all the communications that should occur concurrently with
 :cpp:func:`s4u::Mailbox::put_async() <simgrid::s4u::Mailbox::put_async>`.  
 Finally, the actor waits for the completion of all of them at once
 with 
@@ -202,8 +209,243 @@ with
    :dedent: 4
 
 
-.....................
+=====================
 Activities Life cycle
-.....................
+=====================
 
 Sometimes, you want to change the setting of an activity before it even starts. 
+
+.. todo:: write this section
+
+Memory Management
+*****************
+
+For sake of simplicity, we use `RAII
+<https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Acquisition_Is_Initialization>`_
+everywhere in S4U. This is an idiom where resources are automatically
+managed through the context. Provided that you never manipulate
+objects of type Foo directly but always FooPtr references (which are
+defined as `boost::intrusive_ptr
+<http://www.boost.org/doc/libs/1_61_0/libs/smart_ptr/intrusive_ptr.html>`_
+<Foo>), you will never have to explicitely release the resource that
+you use nor to free the memory of unused objects.
+
+Here is a little example:
+
+.. code-block:: cpp
+
+   void myFunc() 
+   {
+     simgrid::s4u::MutexPtr mutex = simgrid::s4u::Mutex::create(); // Too bad we cannot use `new`
+
+     mutex->lock();   // use the mutex as a simple reference
+     //  bla bla
+     mutex->unlock(); 
+  
+   } // The mutex gets automatically freed because the only existing reference gets out of scope
+
+API Reference
+*************
+
+.. _API_s4u_Activity:
+
+=============
+s4u::Activity
+=============
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Activity
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Actor:
+
+==========
+s4u::Actor
+==========
+
+.. doxygentypedef:: ActorPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Actor
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Barrier:
+
+============
+s4u::Barrier
+============
+
+.. doxygentypedef:: BarrierPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Barrier
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Comm:
+
+=========
+s4u::Comm
+=========
+
+.. doxygentypedef:: CommPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Comm
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_ConditionVariable:
+
+======================
+s4u::ConditionVariable
+======================
+
+.. doxygentypedef:: ConditionVariablePtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::ConditionVariable
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Engine:
+
+===========
+s4u::Engine
+===========
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Engine
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Exec:
+
+=========
+s4u::Exec
+=========
+
+.. doxygentypedef:: ExecPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Exec
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Host:
+
+=========
+s4u::Host
+=========
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Host
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Io:
+
+=======
+s4u::Io
+=======
+
+.. doxygentypedef:: IoPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Io
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Link:
+
+=========
+s4u::Link
+=========
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Link
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Mailbox:
+
+============
+s4u::Mailbox
+============
+
+.. doxygentypedef:: MailboxPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Mailbox
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Mutex:
+
+==========
+s4u::Mutex
+==========
+
+.. doxygentypedef:: MutexPtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Mutex
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_NetZone:
+
+============
+s4u::NetZone
+============
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::NetZone
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Semaphore:
+
+==============
+s4u::Semaphore
+==============
+
+.. doxygentypedef:: SemaphorePtr
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Semaphore
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_Storage:
+
+============
+s4u::Storage
+============
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::Storage
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_VirtualMachine:
+
+===================
+s4u::VirtualMachine
+===================
+
+.. doxygenclass:: simgrid::s4u::VirtualMachine
+   :members:
+   :protected-members:
+   :undoc-members:
+
+.. _API_s4u_this_actor:
+
+=========================
+namespace s4u::this_actor
+=========================
+
+
+.. doxygennamespace:: simgrid::s4u::this_actor