Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
Host::get_englobing_zone() returns the englobing netzone
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Host.hpp
index 3696d91..7702d6b 100644 (file)
@@ -1,4 +1,4 @@
-/* Copyright (c) 2006-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
+/* Copyright (c) 2006-2019. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
 
 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
 #define SIMGRID_S4U_HOST_HPP
 
 #include <simgrid/forward.h>
-#include <simgrid/s4u/forward.hpp>
 #include <xbt/Extendable.hpp>
 #include <xbt/signal.hpp>
 #include <xbt/string.hpp>
 
 #include <map>
-#include <string>
 #include <unordered_map>
 
 namespace simgrid {
 
 namespace xbt {
-extern template class XBT_PUBLIC Extendable<simgrid::s4u::Host>;
-}
-namespace s4u {
+extern template class XBT_PUBLIC Extendable<s4u::Host>;
+} // namespace xbt
 
+namespace s4u {
 /** @ingroup s4u_api
  *
  * @tableofcontents
  *
- * An host represents some physical resource with computing and networking capabilities.
+ * Some physical resource with computing and networking capabilities on which Actors execute.
  *
  * All hosts are automatically created during the call of the method
- * @ref simgrid::s4u::Engine::loadPlatform().
+ * @ref simgrid::s4u::Engine::load_platform().
  * You cannot create a host yourself.
  *
- * You can retrieve a particular host using simgrid::s4u::Host::byName()
- * and actors can retrieve the host on which they run using simgrid::s4u::Host::current().
+ * You can retrieve a particular host using @ref simgrid::s4u::Host::by_name()
+ * and actors can retrieve the host on which they run using @ref simgrid::s4u::Host::current() or
+ * @ref simgrid::s4u::this_actor::get_host().
  */
-class XBT_PUBLIC Host : public simgrid::xbt::Extendable<Host> {
+class XBT_PUBLIC Host : public xbt::Extendable<Host> {
+  friend vm::VMModel;            // Use the pimpl_cpu to compute the VM sharing
+  friend vm::VirtualMachineImpl; // creates the the pimpl_cpu
 
 public:
-  explicit Host(const char* name);
+  explicit Host(const std::string& name);
 
   /** Host destruction logic */
 protected:
   virtual ~Host();
 
 private:
-  bool currentlyDestroying_ = false;
+  bool currently_destroying_ = false;
 
 public:
+  /*** Called on each newly created host */
+  static xbt::signal<void(Host&)> on_creation;
+  /*** Called just before destructing a host */
+  static xbt::signal<void(Host const&)> on_destruction;
+  /*** Called when the machine is turned on or off (called AFTER the change) */
+  static xbt::signal<void(Host const&)> on_state_change;
+  /*** Called when the speed of the machine is changed (called AFTER the change)
+   * (either because of a pstate switch or because of an external load event coming from the profile) */
+  static xbt::signal<void(Host const&)> on_speed_change;
+
   virtual void destroy();
   // No copy/move
   Host(Host const&) = delete;
   Host& operator=(Host const&) = delete;
 
-  /** Retrieves an host from its name, or return nullptr */
-  static Host* by_name_or_null(const char* name);
-  /** Retrieves an host from its name, or return nullptr */
-  static Host* by_name_or_null(std::string name);
-  /** Retrieves an host from its name, or die */
-  static s4u::Host* by_name(const char* name);
-  /** Retrieves an host from its name, or die */
-  static s4u::Host* by_name(std::string name);
-  /** Retrieves the host on which the current actor is running */
-  static s4u::Host* current();
-
-  XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Host::get_name()") simgrid::xbt::string const& getName() const
-  {
-    return name_;
-  }
-  XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Host::get_cname()") const char* getCname() const { return name_.c_str(); }
+  /** Retrieve a host from its name, or return nullptr */
+  static Host* by_name_or_null(const std::string& name);
+  /** Retrieve a host from its name, or die */
+  static Host* by_name(const std::string& name);
+  /** Retrieves the host on which the running actor is located */
+  static Host* current();
 
   /** Retrieves the name of that host as a C++ string */
-  simgrid::xbt::string const& get_name() const { return name_; }
+  xbt::string const& get_name() const { return name_; }
   /** Retrieves the name of that host as a C string */
   const char* get_cname() const { return name_.c_str(); }
 
-  void actorList(std::vector<ActorPtr> * whereto);
+  int get_actor_count();
+  std::vector<ActorPtr> get_all_actors();
 
   /** Turns that host on if it was previously off
    *
-   * All actors on that host which were marked autorestart will be restarted automatically.
-   * This call does nothing if the host is already on.
+   * This call does nothing if the host is already on. If it was off, all actors which were marked 'autorestart' on that
+   * host will be restarted automatically (note that this may differ from the actors that were initially running on the
+   * host).
+   *
+   * All other Host's properties are left unchanged; in particular, the pstate is left unchanged and not reset to its
+   * initial value.
    */
-  void turnOn();
+  void turn_on();
   /** Turns that host off. All actors are forcefully stopped. */
-  void turnOff();
+  void turn_off();
   /** Returns if that host is currently up and running */
-  bool isOn();
+  bool is_on() const;
   /** Returns if that host is currently down and offline */
-  bool isOff() { return not isOn(); }
-
-  double getSpeed();
-  int getCoreCount();
-  std::map<std::string, std::string>* getProperties();
-  const char* getProperty(const char* key);
-  void setProperty(std::string key, std::string value);
-  void getProcesses(std::vector<ActorPtr> * list);
-  double getPstateSpeed(int pstate_index);
-  int getPstatesCount() const;
-  void setPstate(int pstate_index);
-  int getPstate();
-  std::vector<const char*> get_attached_storages();
-  XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Host::get_attached_storages() instead.") void getAttachedStorages(
-      std::vector<const char*>* storages);
+  XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v325("Please use !is_on()") bool is_off() const { return not is_on(); }
+
+  const char* get_property(const std::string& key) const;
+  void set_property(const std::string& key, const std::string& value);
+  const std::unordered_map<std::string, std::string>* get_properties() const;
+  void set_properties(const std::map<std::string, std::string>& properties);
+
+  void set_state_profile(kernel::profile::Profile* p);
+  void set_speed_profile(kernel::profile::Profile* p);
+
+  double get_speed() const;
+  double get_available_speed() const;
+  int get_core_count() const;
+  double get_load() const;
+
+  double get_pstate_speed(int pstate_index) const;
+  int get_pstate_count() const;
+  void set_pstate(int pstate_index);
+  int get_pstate() const;
+
+  std::vector<const char*> get_attached_storages() const;
 
   /** Get an associative list [mount point]->[Storage] of all local mount points.
    *
    *  This is defined in the platform file, and cannot be modified programatically (yet).
    */
-  std::unordered_map<std::string, Storage*> const& getMountedStorages();
+  std::unordered_map<std::string, Storage*> const& get_mounted_storages();
 
-  void routeTo(Host* dest, std::vector<Link*>& links, double* latency);
-  void routeTo(Host* dest, std::vector<kernel::resource::LinkImpl*>& links, double* latency);
+  void route_to(Host* dest, std::vector<Link*>& links, double* latency);
+  void route_to(Host* dest, std::vector<kernel::resource::LinkImpl*>& links, double* latency);
+  void send_to(Host* dest, double byte_amount);
 
+  NetZone* get_englobing_zone();
   /** Block the calling actor on an execution located on the called host
    *
    * It is not a problem if the actor is not located on the called host.
    * The actor will not be migrated in this case. Such remote execution are easy in simulation.
    */
   void execute(double flops);
+  /** Start an asynchronous computation on that host (possibly remote) */
+  ExecPtr exec_async(double flops_amounts);
 
-  /** @brief Returns the current computation load (in flops per second) */
-  double getLoad();
+  /** Block the calling actor on an execution located on the called host (with explicit priority) */
+  void execute(double flops, double priority);
 
 private:
-  simgrid::xbt::string name_{"noname"};
-  std::unordered_map<std::string, Storage*>* mounts = nullptr; // caching
+  xbt::string name_{"noname"};
+  std::unordered_map<std::string, Storage*>* mounts_ = nullptr; // caching
 
 public:
+#ifndef DOXYGEN
+  /** DO NOT USE DIRECTLY (@todo: these should be protected, once our code is clean) */
+  kernel::resource::Cpu* pimpl_cpu = nullptr;
   // TODO, this could be a unique_ptr
   surf::HostImpl* pimpl_ = nullptr;
   /** DO NOT USE DIRECTLY (@todo: these should be protected, once our code is clean) */
-  surf::Cpu* pimpl_cpu = nullptr;
-  /** DO NOT USE DIRECTLY (@todo: these should be protected, once our code is clean) */
   kernel::routing::NetPoint* pimpl_netpoint = nullptr;
-
-  /*** Called on each newly created host */
-  static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onCreation;
-  /*** Called just before destructing an host */
-  static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onDestruction;
-  /*** Called when the machine is turned on or off (called AFTER the change) */
-  static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onStateChange;
-  /*** Called when the speed of the machine is changed (called AFTER the change)
-   * (either because of a pstate switch or because of an external load event coming from the profile) */
-  static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onSpeedChange;
+#endif
 };
-}
-} // namespace simgrid::s4u
+} // namespace s4u
+} // namespace simgrid
 
 extern int USER_HOST_LEVEL;
 
 #endif /* SIMGRID_S4U_HOST_HPP */
-
-#if 0
-
-public class Host {
-
-  /**
-   * This method returns the number of tasks currently running on a host.
-   * The external load (coming from an availability trace) is not taken in account.
-   *
-   * @return      The number of tasks currently running on a host.
-   */
-  public native int getLoad();
-
-}
-#endif