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[simgrid.git] / doc / doxygen / bindings.doc
diff --git a/doc/doxygen/bindings.doc b/doc/doxygen/bindings.doc
new file mode 100644 (file)
index 0000000..aec7344
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,258 @@
+/*! \page bindings Bindings
+
+
+\section bindings_binding_Java Java Binding
+Check online for our specific <a href="http://simgrid.gforge.inria.fr/documentation.html">Simgrid-Java documentation</a>.
+
+\section bindings_binding_Ruby Ruby Binding
+Check online for our specific <a href="http://simgrid.gforge.inria.fr/documentation.html">Simgrid-Ruby documentation</a>.
+
+\section bindings_binding_lua Lua Binding
+
+Most of Simgrid modules require a  good level in C programming, since simgrid is used to be as standard C library.
+ Sometime users prefer using some kind of “easy scripts” or a language easier to code with, for their works,
+ which avoid dealing with C errors, and sometime an important  gain of time.
+Besides Java Binding, Lua  and Ruby bindings are available since version 3.4 of Simgrid
+for MSG Module, and we are currenlty working on bindings for other modules.
+
+
+\subsection bindings_binding_lua_about What is lua ?
+Lua is a lightweight, reflective, imperative and functional programming language,
+ designed as a scripting language with extensible semantics as a primary goal (see official web site <a href="http://www.lua.org">here</a>).
+\subsubsection bindings_binding_lua_why Why lua ?
+Lua is a fast, portable and powerful script language, quite simple to use for developpers.
+it combines procedural features with powerful data description facilities,
+ by using a simple, yet powerful, mechanism of tables.
+Lua has a relatively simple C API compared to other scripting languages,
+and accordingly it provides a robust, easy to use it.
+\subsubsection bindings_binding_lua_simgrid How to use lua in Simgrid ?
+Actually, the use of lua in Simgrid is quite simple, you have just to follow the same steps as coding with C in Simgird :
+  - Coding functions coresponding to each process
+  - loading the platforme/deployment XML file that describe the environment of simulation
+  - and … Running the Simulation.
+
+\dontinclude lua/masterslave/master.lua
+\subsection bindings_binding_lua_example_master_slave Master/Slave Example
+
+ \li Master Code
+ \until end_of_master
+we mainly  use   simgrid.Task.new(task_name,computation_size,communication_size) to create our MSG Task,
+        then simgrid.Task.send(task,alias) to send it.
+we use also simgrid.Task.name(task), to get the task's name.
+
+\dontinclude lua/masterslave/slave.lua
+\li Slave Code
+\until end_of_slave
+Here, we see the use of simgrid.Task.recv(alias) to receive a task with a specific alias,
+this function return directly the task recevied.
+
+\dontinclude lua/masterslave/master_slave.lua
+\li Set Environmenet and run application
+\until end-of-master-slave
+
+\subsection bindings_binding_lua_example_data Exchanging Data
+You can also exchange data between Process using lua. for that, you have to deal with lua task as a table,
+since lua is based itself on a mechanism of tables,
+so you can exchange any kind of data (tables, matrix, strings,…) between process via tasks.
+
+\li Sender process
+\verbatim
+  task = simgrid.Task.new("data_task",task_comp,task_comm);
+  task['matrix'] = my_matrix;
+  task['table'] = my_table;
+  task['message'] = "Hello from (Lua || Simgrid ) !! "
+  …
+  simgrid.Task.send(task,alias)
+\endverbatim
+       After creating task, we associate to it various kind of data with a specific key (string in this case)
+       to distinguish between data variables. The receiver will use this key to access easily to datas.
+
+
+\li Receiver processe
+\verbatim
+  task = simgrid.Task.recv(alias);
+  sender_matrix = task['matrix'];
+  sender_table = task['table'];
+  sender_message = task['message']
+  ...
+\endverbatim
+       Note that in lua, both sender and receiver share the same lua task.
+       So that the receiver could joint data directly on the received task without sending it back.
+       You can find  a complet example (matrix multiplication case) in the file example/lua/mult_matrix.lua.
+
+
+\subsection bindings_binding_lua_example_bypass Bypass XML
+       maybe you wonder if there is a way to bypass the XML files,
+        and describe your platform directly from the code, with lua bindings it's Possible !! how ?
+       We provide some additional (tricky?) functions in lua that allows you to set up your own platform without using the XML files
+     ( this can be useful for large platforms, so a simple for loop will avoid you to deal with an annoying XML File ;) )
+
+
+\li set Routing mode
+\verbatim
+   simgrid.AS.new{id="AS0",mode="Full"};
+\endverbatim
+
+\li set Hosts
+\verbatim
+  simgrid.Host.new{id="Tremblay",power=98095000};
+  simgrid.Host.new{id="Jupiter",power=76296000};
+  simgrid.Host.new{id="Fafard",power=76296000};
+  simgrid.Host.new{id="Ginette",power=48492000};
+  simgrid.Host.new{id="Bourassa",power=48492000};
+\endverbatim
+  we use simgrid.Host.new{id=id_host,power=power_host} to instanciate our hosts.
+
+\li set Links
+\verbatim
+  for i=0,11 do
+    simgrid.Link.new{id=i,bandwidth=252750+ i*768,latency=0.000270544+i*0.087};    --  some crazy values ;)
+  end
+\endverbatim
+  we used simgrid.Link.new{id=link_id,bandwidth=bw,latency=lat} with a simple for loop to create all links we need (much easier than XML hein ?)
+
+\li set Routes
+\verbatim
+-- simgrid.Route.new(src_id,des_id,links_nb,links_list)
+   simgrid.Route.new("Tremblay","Jupiter",1,{"1"});
+   simgrid.Route.new("Tremblay","Fafard",6,{"0","1","2","3","4","8"});
+   simgrid.Route.new("Tremblay","Ginette",3,{"3","4","5"});
+   simgrid.Route.new("Tremblay","Bourassa",7,{"0","1","3","2","4","6","7"});
+
+   simgrid.Route.new("Jupiter","Tremblay",1,{"1"});
+   simgrid.Route.new("Jupiter","Fafard",7,{"0","1","2","3","4","8","9"});
+   simgrid.Route.new("Jupiter","Ginette",4,{"3","4","5","9"});
+   simgrid.Route.new("Jupiter","Bourassa",8,{"0","1","2","3","4","6","7","9"});
+   ...
+\endverbatim
+  for each host you have to specify which route to choose to access to the rest of hosts connected in the grid.
+
+\li Save platform
+\verbatim
+  simgrid.register_platform();
+\endverbatim
+Don't forget to register your platform, that SURF callbacks starts their work ;)
+
+\li set application
+\verbatim
+   simgrid.Host.setFunction("Tremblay","Master",4,{"20","550000000","1000000","4"});
+   simgrid.Host.setFunction("Bourassa","Slave",1,{"0"});
+   simgrid.Host.setFunction("Jupiter","Slave",1,{"1"});
+   simgrid.Host.setFunction("Fafard","Slave",1,{"2"});
+   simgrid.Host.setFunction("Ginette","Slave",1,{"3"});
+\endverbatim
+  you don't  need to use a deployment XML file, thanks to  simgrid.Host.setFunction(host_id,function,args_number,args_list)
+  you can associate functions for each host with arguments if needed .
+
+\li
+\verbatim
+   simgrid.register_application();
+\endverbatim
+Yes, Here too you have to register your application before running the simulation.
+
+the full example is distributed in the file examples/lua/master_slave_bypass.lua
+
+\subsection MSG_ex_master_slave_lua Master/slave Lua application
+
+Simulation of a master-slave application using lua bindings    
+- \ref MSG_ext_ms_master_lua
+- \ref MSG_ext_ms_slave_lua
+- \ref MSG_ext_ms_core_lua
+- \ref MSG_ext_ms_helping
+- \ref MSG_ext_ms_application
+- \ref MSG_ext_ms_platform
+
+
+     
+\subsubsection MSG_ext_ms_master_lua Master code
+
+as described in the C native master/Slave example, this function has to be assigned to a msg_process_t that will behave as the master.
+
+Lua style arguments (...) in for the master are interpreted as:
+- the number of tasks to distribute
+- the computation size of each task
+- the size of the files associated to each task
+- a list of host that will accept those tasks.
+
+Tasks are dumbly sent in a round-robin style.
+\dontinclude lua/masterslave/master.lua
+\skip Dispatch the tasks
+\until Done sending
+\until end
+
+
+\subsubsection MSG_ext_ms_slave_lua Slave code
+
+This function has to be assigned to a #msg_process_t that has to behave as a slave.
+This function keeps waiting for tasks and executes them as it receives them.
+\dontinclude lua/masterslave/slave.lua
+\until end_of_slave
+\subsubsection MSG_ext_ms_core_lua Simulation core
+
+in this section the core of the simulation which start by including the simgrid lib for bindings
+: <i>require "simgrid" </i>
+
+-# Simulation settings : <i>simgrid.platform</i> creates a realistic
+   environment
+-# Application deployment : create the processes on the right locations with
+    <i>simgrid.application</i>
+-# The simulation is run with <i>simgrid.run</i>
+
+Its arguments are:
+- <i>platform_file</i>: the name of a file containing an valid surfxml platform description.( first command line argument)
+- <i>application_file</i>: the name of a file containing a valid surfxml application description ( second commande line argument )
+\dontinclude lua/masterslave/master_slave.lua
+\skip platform
+\until run
+
+
+\subsection MSG_ex_master_slave_lua_bypass Master/slave Bypass Lua application
+
+Simulation of a master-slave application using lua bindings, Bypassing the XML parser
+- \ref MSG_ext_ms_bp_master_lua
+- \ref MSG_ext_ms_bp_slave_lua
+- \ref MSG_ext_ms_bp_core_lua
+
+      
+
+\subsubsection MSG_ext_ms_bp_master_lua Master code
+
+as described in the C native master/Slave example, this function has to be assigned to a msg_process_t that will behave as the master.
+
+Lua style arguments (...) in for the master are interpreted as:
+- the number of tasks to distribute
+- the computation size of each task
+- the size of the files associated to each task
+- a list of host that will accept those tasks.
+
+Tasks are dumbly sent in a round-robin style.
+
+\dontinclude lua/console/master.lua
+\until end_of_master
+
+\subsubsection MSG_ext_ms_bp_slave_lua Slave code
+
+This function has to be assigned to a #msg_process_t that has to behave as a slave.
+This function keeps waiting for tasks and executes them as it receives them.
+
+\dontinclude lua/console/slave.lua
+\until end_of_slave
+
+\subsubsection MSG_ext_ms_bp_core_lua Simulation core
+
+in this section the core of the simulation which start by including the simgrid lib for bindings, then create the resources we need to set up our environment bypassing the XML parser.
+: <i>require "simgrid" </i>
+
+-# Hosts : <i>simgrid.Host.new</i> instanciate a new host with an id, and power.
+-# Links : <i>simgrid.Link.new</i> instanictae a new link that will require an id, bandwith and latency values.
+-# Route : <i>simgrid.Route.new</i> define a route between two hosts specifying the links to use.
+-# Simulation settings : <i>simgrid.register_platform();</i> register own platform without using the XML SURF parser.
+
+we can also bypass the XML deployment file, and associate functions for each of defined hosts.
+- <i>simgrid.Host.setFunction</i>: associate a function to a host, specifying arguments if needed.
+- <i>simgrid.register_application()</i>: saving the deployment settings before running the simualtion.
+
+\include lua/console/master_slave_bypass.lua
+
+
+ */