Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
f71fff5dc6b798e5a3780bc4e63a5db970029481
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Engine.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
8
9 #include <string>
10 #include <utility>
11 #include <vector>
12
13 #include <xbt/base.h>
14 #include <xbt/functional.hpp>
15
16 #include <simgrid/forward.h>
17 #include <simgrid/simix.hpp>
18
19 #include <simgrid/s4u/NetZone.hpp>
20
21 namespace simgrid {
22 namespace s4u {
23 /** @brief Simulation engine
24  *
25  * This class is an interface to the simulation engine.
26  */
27 class XBT_PUBLIC Engine {
28 public:
29   /** Constructor, taking the command line parameters of your main function */
30   Engine(int* argc, char** argv);
31
32   ~Engine();
33   /** Finalize the default engine and all its dependencies */
34   static void shutdown();
35
36   /** @brief Load a platform file describing the environment
37    *
38    * The environment is either a XML file following the simgrid.dtd formalism, or a lua file.
39    * Some examples can be found in the directory examples/platforms.
40    */
41   void load_platform(const char* platf);
42
43   /** Registers the main function of an actor that will be launched from the deployment file */
44   void register_function(const char* name, int (*code)(int, char**));
45   // FIXME: provide a register_function(std::string, void (*code)(int, char**)) and deprecate the int returning one
46   // FIXME: provide a register_function(std::string, std::vector<std::string>)
47
48   /** Registers a function as the default main function of actors
49    *
50    * It will be used as fallback when the function requested from the deployment file was not registered.
51    * It is used for trace-based simulations (see examples/s4u/replay-comms and similar).
52    */
53   void register_default(int (*code)(int, char**));
54
55   template <class F> void register_actor(const char* name)
56   {
57     simgrid::simix::register_function(name, [](std::vector<std::string> args) {
58       return simgrid::simix::ActorCode([args] {
59         F code(std::move(args));
60         code();
61       });
62     });
63   }
64
65   template <class F> void register_actor(const char* name, F code)
66   {
67     simgrid::simix::register_function(name, [code](std::vector<std::string> args) {
68       return simgrid::simix::ActorCode([code, args] { code(std::move(args)); });
69     });
70   }
71
72   /** @brief Load a deployment file and launch the actors that it contains */
73   void load_deployment(const char* deploy);
74
75 protected:
76   friend s4u::Host;
77   friend s4u::Storage;
78   void add_host(std::string name, simgrid::s4u::Host* host);
79   void del_host(std::string name);
80   void add_storage(std::string name, simgrid::s4u::Storage* storage);
81   void del_storage(std::string name);
82
83 public:
84   size_t get_host_count();
85   std::vector<Host*> get_all_hosts();
86   simgrid::s4u::Host* host_by_name(std::string name);
87   simgrid::s4u::Host* host_by_name_or_null(std::string name);
88
89   size_t get_link_count();
90   std::vector<Link*> get_all_links();
91
92   size_t get_storage_count();
93   std::vector<Storage*> get_all_storages();
94   simgrid::s4u::Storage* storage_by_name(std::string name);
95   simgrid::s4u::Storage* storage_by_name_or_null(std::string name);
96
97   /** @brief Run the simulation */
98   void run();
99
100   /** @brief Retrieve the simulation time */
101   static double get_clock();
102
103   /** @brief Retrieve the engine singleton */
104   static s4u::Engine* getInstance();
105
106   /** @brief Retrieve the root netzone, containing all others */
107   simgrid::s4u::NetZone* getNetRoot();
108
109   /** @brief Retrieve the netzone of the given name (or nullptr if not found) */
110   simgrid::s4u::NetZone* getNetzoneByNameOrNull(const char* name);
111
112   /** @brief Retrieves all netzones of the same type than the subtype of the whereto vector */
113   template <class T> void getNetzoneByType(std::vector<T*> * whereto) { netzoneByTypeRecursive(getNetRoot(), whereto); }
114   /** @brief Retrieve the netcard of the given name (or nullptr if not found) */
115   simgrid::kernel::routing::NetPoint* getNetpointByNameOrNull(std::string name);
116   void getNetpointList(std::vector<simgrid::kernel::routing::NetPoint*> * list);
117   void netpointRegister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
118   void netpointUnregister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
119
120   /** Returns whether SimGrid was initialized yet -- mostly for internal use */
121   static bool isInitialized();
122
123   /** @brief set a configuration variable
124    *
125    * Do --help on any simgrid binary to see the list of currently existing configuration variables (see @ref options).
126    *
127    * Example:
128    * e->setConfig("host/model","ptask_L07");
129    */
130   void setConfig(std::string str);
131
132   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::load_platform()") void loadPlatform(const char* platf)
133   {
134     load_platform(platf);
135   }
136   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_function()") void registerFunction(const char* name,
137                                                                                              int (*code)(int, char**))
138   {
139     register_function(name, code);
140   }
141   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_default()") void registerDefault(int (*code)(int, char**))
142   {
143     register_default(code);
144   }
145   template <class F>
146   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_actor()") void registerFunction(const char* name)
147   {
148     register_actor<F>(name);
149   }
150   template <class F>
151   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_actor()") void registerFunction(const char* name, F code)
152   {
153     register_actor<F>(name, code);
154   }
155
156   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::load_deployment()") void loadDeployment(const char* deploy)
157   {
158     load_deployment(deploy);
159   }
160   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::host_by_name()") simgrid::s4u::Host* hostByName(std::string name)
161   {
162     return host_by_name(name);
163   }
164   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::host_by_name_or_null()") simgrid::s4u::Host* hostByNameOrNull(
165       std::string name)
166   {
167     return host_by_name_or_null(name);
168   }
169   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::storage_by_name()") simgrid::s4u::Storage* storageByName(
170       std::string name)
171   {
172     return storage_by_name(name);
173   }
174   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::storage_by_name_or_null()") simgrid::s4u::Storage* storageByNameOrNull(
175       std::string name)
176   {
177     return storage_by_name_or_null(name);
178   }
179
180   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_host_count()") size_t getHostCount() { return get_host_count(); }
181   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v322("Engine::getHostList() is deprecated in favor of Engine::get_all_hosts(). Please switch "
182                              "before v3.22") void getHostList(std::vector<Host*>* whereTo);
183   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_all_hosts()") std::vector<Host*> getAllHosts()
184   {
185     return get_all_hosts();
186   }
187   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_link_count()") size_t getLinkCount() { return get_link_count(); }
188   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_link_list()")
189       XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v322("Engine::getLinkList() is deprecated in favor of Engine::get_all_links(). Please "
190                                  "switch before v3.22") void getLinkList(std::vector<Link*>* list);
191   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_link_list()") std::vector<Link*> getAllLinks()
192   {
193     return get_all_links();
194   }
195   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_all_storages()") std::vector<Storage*> getAllStorages()
196   {
197     return get_all_storages();
198   }
199   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_clock()") static double getClock() { return get_clock(); }
200
201   simgrid::kernel::EngineImpl* pimpl;
202
203 private:
204   static s4u::Engine* instance_;
205 };
206
207 /** Callback fired when the platform is created (ie, the xml file parsed),
208  * right before the actual simulation starts. */
209 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void()> onPlatformCreated;
210
211 /** Callback fired when the main simulation loop ends, just before the end of Engine::run() */
212 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void()> onSimulationEnd;
213
214 /** Callback fired when the time jumps into the future */
215 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void(double)> onTimeAdvance;
216
217 /** Callback fired when the time cannot jump because of inter-actors deadlock */
218 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void(void)> onDeadlock;
219
220 template <class T> XBT_PRIVATE void netzoneByTypeRecursive(s4u::NetZone* current, std::vector<T*>* whereto)
221 {
222   for (auto const& elem : *(current->getChildren())) {
223     netzoneByTypeRecursive(elem, whereto);
224     if (elem == dynamic_cast<T*>(elem))
225       whereto->push_back(dynamic_cast<T*>(elem));
226   }
227 }
228 }
229 } // namespace simgrid::s4u
230
231 #endif /* SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP */