Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
cd42aec895b5411ddc310f6a43074ebdaaf71b81
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Engine.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
8
9 #include <string>
10 #include <utility>
11 #include <vector>
12
13 #include <xbt/base.h>
14 #include <xbt/functional.hpp>
15
16 #include <simgrid/forward.h>
17 #include <simgrid/simix.hpp>
18
19 #include <simgrid/s4u/NetZone.hpp>
20
21 namespace simgrid {
22 namespace s4u {
23 /** @brief Simulation engine
24  *
25  * This class is an interface to the simulation engine.
26  */
27 XBT_PUBLIC_CLASS Engine
28 {
29 public:
30   /** Constructor, taking the command line parameters of your main function */
31   Engine(int* argc, char** argv);
32
33   ~Engine();
34   /** Finalize the default engine and all its dependencies */
35   static void shutdown();
36
37   /** @brief Load a platform file describing the environment
38    *
39    * The environment is either a XML file following the simgrid.dtd formalism, or a lua file.
40    * Some examples can be found in the directory examples/platforms.
41    */
42   void loadPlatform(const char* platf);
43
44   /** Registers the main function of an actor that will be launched from the deployment file */
45   void registerFunction(const char* name, int (*code)(int, char**));
46
47   /** Registers a function as the default main function of actors
48    *
49    * It will be used as fallback when the function requested from the deployment file was not registered.
50    * It is used for trace-based simulations (see examples/msg/actions).
51    */
52   void registerDefault(int (*code)(int, char**));
53
54   /** @brief Load a deployment file and launch the actors that it contains */
55   void loadDeployment(const char* deploy);
56
57 protected:
58   friend s4u::Host;
59   void addHost(std::string name, simgrid::s4u::Host * host);
60   void delHost(std::string name);
61
62 public:
63   simgrid::s4u::Host* hostByName(std::string name);
64   simgrid::s4u::Host* hostByNameOrNull(std::string name);
65
66   size_t getHostCount();
67   void getHostList(std::vector<Host*> * whereTo);
68   std::vector<Host*> getAllHosts();
69
70   size_t getLinkCount();
71   void getLinkList(std::vector<Link*> * list);
72   std::vector<Link*> getAllLinks();
73
74   /** @brief Run the simulation */
75   void run();
76
77   /** @brief Retrieve the simulation time */
78   static double getClock();
79
80   /** @brief Retrieve the engine singleton */
81   static s4u::Engine* getInstance();
82
83   /** @brief Retrieve the root netzone, containing all others */
84   simgrid::s4u::NetZone* getNetRoot();
85
86   /** @brief Retrieve the netzone of the given name (or nullptr if not found) */
87   simgrid::s4u::NetZone* getNetzoneByNameOrNull(const char* name);
88
89   /** @brief Retrieves all netzones of the same type than the subtype of the whereto vector */
90   template <class T> void getNetzoneByType(std::vector<T*> * whereto) { netzoneByTypeRecursive(getNetRoot(), whereto); }
91   /** @brief Retrieve the netcard of the given name (or nullptr if not found) */
92   simgrid::kernel::routing::NetPoint* getNetpointByNameOrNull(std::string name);
93   void getNetpointList(std::vector<simgrid::kernel::routing::NetPoint*> * list);
94   void netpointRegister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
95   void netpointUnregister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
96
97   template <class F> void registerFunction(const char* name)
98   {
99     simgrid::simix::registerFunction(name, [](std::vector<std::string> args) {
100       return simgrid::simix::ActorCode([args] {
101         F code(std::move(args));
102         code();
103       });
104     });
105   }
106
107   template <class F> void registerFunction(const char* name, F code)
108   {
109     simgrid::simix::registerFunction(name, [code](std::vector<std::string> args) {
110       return simgrid::simix::ActorCode([code, args] { code(std::move(args)); });
111     });
112   }
113
114   /** Returns whether SimGrid was initialized yet -- mostly for internal use */
115   static bool isInitialized();
116
117   /** @brief set a configuration variable
118    *
119    * Do --help on any simgrid binary to see the list of currently existing configuration variables (see @ref options).
120    *
121    * Example:
122    * e->setConfig("host/model","ptask_L07");
123    */
124   void setConfig(std::string str);
125
126   simgrid::kernel::EngineImpl* pimpl;
127
128 private:
129   static s4u::Engine* instance_;
130 };
131
132 /** Callback fired when the platform is created (ie, the xml file parsed),
133  * right before the actual simulation starts. */
134 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void()>) onPlatformCreated;
135
136 /** Callback fired when the main simulation loop ends, just before MSG_run (or similar) ends */
137 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void()>) onSimulationEnd;
138
139 /** Callback fired when the time jumps into the future */
140 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void(double)>) onTimeAdvance;
141
142 /** Callback fired when the time cannot jump because of inter-actors deadlock */
143 extern XBT_PUBLIC(xbt::signal<void(void)>) onDeadlock;
144
145 template <class T> XBT_PRIVATE void netzoneByTypeRecursive(s4u::NetZone* current, std::vector<T*>* whereto)
146 {
147   for (auto const& elem : *(current->getChildren())) {
148     netzoneByTypeRecursive(elem, whereto);
149     if (elem == dynamic_cast<T*>(elem))
150       whereto->push_back(dynamic_cast<T*>(elem));
151   }
152 }
153 }
154 } // namespace simgrid::s4u
155
156 #endif /* SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP */