Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
public headers should include simgrid in a system-wide way, not a project-wide one
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Host.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_HOST_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_HOST_HPP
8
9 #include <simgrid/forward.h>
10 #include <simgrid/s4u/forward.hpp>
11 #include <xbt/Extendable.hpp>
12 #include <xbt/signal.hpp>
13 #include <xbt/string.hpp>
14
15 #include <map>
16 #include <string>
17 #include <unordered_map>
18
19 namespace simgrid {
20
21 namespace xbt {
22 extern template class XBT_PUBLIC Extendable<simgrid::s4u::Host>;
23 }
24 namespace s4u {
25
26 /** @ingroup s4u_api
27  *
28  * @tableofcontents
29  *
30  * An host represents some physical resource with computing and networking capabilities.
31  *
32  * All hosts are automatically created during the call of the method
33  * @ref simgrid::s4u::Engine::loadPlatform().
34  * You cannot create a host yourself.
35  *
36  * You can retrieve a particular host using simgrid::s4u::Host::byName()
37  * and actors can retrieve the host on which they run using simgrid::s4u::Host::current().
38  */
39 class XBT_PUBLIC Host : public simgrid::xbt::Extendable<Host> {
40
41 public:
42   explicit Host(const char* name);
43
44   /** Host destruction logic */
45 protected:
46   virtual ~Host();
47
48 private:
49   bool currentlyDestroying_ = false;
50
51 public:
52   virtual void destroy();
53   // No copy/move
54   Host(Host const&) = delete;
55   Host& operator=(Host const&) = delete;
56
57   /** Retrieves an host from its name, or return nullptr */
58   static Host* by_name_or_null(const char* name);
59   /** Retrieves an host from its name, or return nullptr */
60   static Host* by_name_or_null(std::string name);
61   /** Retrieves an host from its name, or die */
62   static s4u::Host* by_name(const char* name);
63   /** Retrieves an host from its name, or die */
64   static s4u::Host* by_name(std::string name);
65   /** Retrieves the host on which the current actor is running */
66   static s4u::Host* current();
67
68   /** Retrieves the name of that host as a C++ string */
69   simgrid::xbt::string const& getName() const { return name_; }
70   /** Retrieves the name of that host as a C string */
71   const char* getCname() const { return name_.c_str(); }
72
73   void actorList(std::vector<ActorPtr> * whereto);
74
75   /** Turns that host on if it was previously off
76    *
77    * All actors on that host which were marked autorestart will be restarted automatically.
78    * This call does nothing if the host is already on.
79    */
80   void turnOn();
81   /** Turns that host off. All actors are forcefully stopped. */
82   void turnOff();
83   /** Returns if that host is currently up and running */
84   bool isOn();
85   /** Returns if that host is currently down and offline */
86   bool isOff() { return not isOn(); }
87
88   double getSpeed();
89   int getCoreCount();
90   std::map<std::string, std::string>* getProperties();
91   const char* getProperty(const char* key);
92   void setProperty(std::string key, std::string value);
93   void getProcesses(std::vector<ActorPtr> * list);
94   double getPstateSpeed(int pstate_index);
95   int getPstatesCount() const;
96   void setPstate(int pstate_index);
97   int getPstate();
98   void getAttachedStorages(std::vector<const char*> * storages);
99
100   /** Get an associative list [mount point]->[Storage] of all local mount points.
101    *
102    *  This is defined in the platform file, and cannot be modified programatically (yet).
103    */
104   std::unordered_map<std::string, Storage*> const& getMountedStorages();
105
106   void routeTo(Host* dest, std::vector<Link*>& links, double* latency);
107   void routeTo(Host* dest, std::vector<surf::LinkImpl*>& links, double* latency);
108
109   /** Block the calling actor on an execution located on the called host
110    *
111    * It is not a problem if the actor is not located on the called host.
112    * The actor will not be migrated in this case. Such remote execution are easy in simulation.
113    */
114   void execute(double flops);
115
116   /** @brief Returns the current computation load (in flops per second) */
117   double getLoad();
118
119 private:
120   simgrid::xbt::string name_{"noname"};
121   std::unordered_map<std::string, Storage*>* mounts = nullptr; // caching
122
123 public:
124   // TODO, this could be a unique_ptr
125   surf::HostImpl* pimpl_ = nullptr;
126   /** DO NOT USE DIRECTLY (@todo: these should be protected, once our code is clean) */
127   surf::Cpu* pimpl_cpu = nullptr;
128   /** DO NOT USE DIRECTLY (@todo: these should be protected, once our code is clean) */
129   kernel::routing::NetPoint* pimpl_netpoint = nullptr;
130
131   /*** Called on each newly created host */
132   static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onCreation;
133   /*** Called just before destructing an host */
134   static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onDestruction;
135   /*** Called when the machine is turned on or off (called AFTER the change) */
136   static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onStateChange;
137   /*** Called when the speed of the machine is changed (called AFTER the change)
138    * (either because of a pstate switch or because of an external load event coming from the profile) */
139   static simgrid::xbt::signal<void(Host&)> onSpeedChange;
140 };
141 }
142 } // namespace simgrid::s4u
143
144 extern int USER_HOST_LEVEL;
145
146 #endif /* SIMGRID_S4U_HOST_HPP */
147
148 #if 0
149
150 public class Host {
151
152   /**
153    * This method returns the number of tasks currently running on a host.
154    * The external load (coming from an availability trace) is not taken in account.
155    *
156    * @return      The number of tasks currently running on a host.
157    */
158   public native int getLoad();
159
160 }
161 #endif