Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
44eab9d746f1c53269d691b3a753defb2c047ca6
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / Engine.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2018. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
8
9 #include <string>
10 #include <utility>
11 #include <vector>
12
13 #include <xbt/base.h>
14 #include <xbt/functional.hpp>
15
16 #include <simgrid/forward.h>
17 #include <simgrid/simix.hpp>
18
19 #include <simgrid/s4u/NetZone.hpp>
20
21 namespace simgrid {
22 namespace s4u {
23 /** @brief Simulation engine
24  *
25  * This class is an interface to the simulation engine.
26  */
27 class XBT_PUBLIC Engine {
28 public:
29   /** Constructor, taking the command line parameters of your main function */
30   Engine(int* argc, char** argv);
31
32   ~Engine();
33   /** Finalize the default engine and all its dependencies */
34   static void shutdown();
35
36   /** @brief Load a platform file describing the environment
37    *
38    * The environment is either a XML file following the simgrid.dtd formalism, or a lua file.
39    * Some examples can be found in the directory examples/platforms.
40    */
41   void load_platform(const char* platf);
42
43   /** Registers the main function of an actor that will be launched from the deployment file */
44   void register_function(const char* name, int (*code)(int, char**));
45   // FIXME: provide a register_function(std::string, void (*code)(int, char**)) and deprecate the int returning one
46   // FIXME: provide a register_function(std::string, std::vector<std::string>)
47
48   /** Registers a function as the default main function of actors
49    *
50    * It will be used as fallback when the function requested from the deployment file was not registered.
51    * It is used for trace-based simulations (see examples/s4u/replay-comms and similar).
52    */
53   void register_default(int (*code)(int, char**));
54
55   template <class F> void register_actor(const char* name)
56   {
57     simgrid::simix::register_function(name, [](std::vector<std::string> args) {
58       return simgrid::simix::ActorCode([args] {
59         F code(std::move(args));
60         code();
61       });
62     });
63   }
64
65   template <class F> void register_actor(const char* name, F code)
66   {
67     simgrid::simix::register_function(name, [code](std::vector<std::string> args) {
68       return simgrid::simix::ActorCode([code, args] { code(std::move(args)); });
69     });
70   }
71
72   /** @brief Load a deployment file and launch the actors that it contains */
73   void load_deployment(const char* deploy);
74
75 protected:
76   friend s4u::Host;
77   friend s4u::Storage;
78   void add_host(std::string name, simgrid::s4u::Host* host);
79   void del_host(std::string name);
80   void add_storage(std::string name, simgrid::s4u::Storage* storage);
81   void del_storage(std::string name);
82
83 public:
84   simgrid::s4u::Host* host_by_name(std::string name);
85   simgrid::s4u::Host* host_by_name_or_null(std::string name);
86   simgrid::s4u::Storage* storage_by_name(std::string name);
87   simgrid::s4u::Storage* storage_by_name_or_null(std::string name);
88
89   size_t get_host_count();
90   void get_host_list(std::vector<Host*>* whereTo);
91   std::vector<Host*> get_all_hosts();
92
93   size_t getLinkCount();
94   void getLinkList(std::vector<Link*> * list);
95   std::vector<Link*> getAllLinks();
96
97   std::vector<Storage*> getAllStorages();
98
99   /** @brief Run the simulation */
100   void run();
101
102   /** @brief Retrieve the simulation time */
103   static double getClock();
104
105   /** @brief Retrieve the engine singleton */
106   static s4u::Engine* getInstance();
107
108   /** @brief Retrieve the root netzone, containing all others */
109   simgrid::s4u::NetZone* getNetRoot();
110
111   /** @brief Retrieve the netzone of the given name (or nullptr if not found) */
112   simgrid::s4u::NetZone* getNetzoneByNameOrNull(const char* name);
113
114   /** @brief Retrieves all netzones of the same type than the subtype of the whereto vector */
115   template <class T> void getNetzoneByType(std::vector<T*> * whereto) { netzoneByTypeRecursive(getNetRoot(), whereto); }
116   /** @brief Retrieve the netcard of the given name (or nullptr if not found) */
117   simgrid::kernel::routing::NetPoint* getNetpointByNameOrNull(std::string name);
118   void getNetpointList(std::vector<simgrid::kernel::routing::NetPoint*> * list);
119   void netpointRegister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
120   void netpointUnregister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
121
122   /** Returns whether SimGrid was initialized yet -- mostly for internal use */
123   static bool isInitialized();
124
125   /** @brief set a configuration variable
126    *
127    * Do --help on any simgrid binary to see the list of currently existing configuration variables (see @ref options).
128    *
129    * Example:
130    * e->setConfig("host/model","ptask_L07");
131    */
132   void setConfig(std::string str);
133
134   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::load_platform()") void loadPlatform(const char* platf)
135   {
136     load_platform(platf);
137   }
138   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_function()") void registerFunction(const char* name,
139                                                                                              int (*code)(int, char**))
140   {
141     register_function(name, code);
142   }
143   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_default()") void registerDefault(int (*code)(int, char**))
144   {
145     register_default(code);
146   }
147   template <class F>
148   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_actor()") void registerFunction(const char* name)
149   {
150     register_actor<F>(name);
151   }
152   template <class F>
153   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::register_actor()") void registerFunction(const char* name, F code)
154   {
155     register_actor<F>(name, code);
156   }
157
158   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::load_deployment()") void loadDeployment(const char* deploy)
159   {
160     load_deployment(deploy);
161   }
162   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::host_by_name()") simgrid::s4u::Host* hostByName(std::string name)
163   {
164     return host_by_name(name);
165   }
166   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::host_by_name_or_null()") simgrid::s4u::Host* hostByNameOrNull(
167       std::string name)
168   {
169     return host_by_name_or_null(name);
170   }
171   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::storage_by_name()") simgrid::s4u::Storage* storageByName(
172       std::string name)
173   {
174     return storage_by_name(name);
175   }
176   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::storage_by_name_or_null()") simgrid::s4u::Storage* storageByNameOrNull(
177       std::string name)
178   {
179     return storage_by_name_or_null(name);
180   }
181
182   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_host_count()") size_t getHostCount() { return get_host_count(); }
183   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_host_list()") void getHostList(std::vector<Host*>* whereTo)
184   {
185     get_host_list(whereTo);
186   }
187   XBT_ATTRIB_DEPRECATED_v323("Please use Engine::get_all_hosts()") std::vector<Host*> getAllHosts()
188   {
189     return get_all_hosts();
190   }
191
192   simgrid::kernel::EngineImpl* pimpl;
193
194 private:
195   static s4u::Engine* instance_;
196 };
197
198 /** Callback fired when the platform is created (ie, the xml file parsed),
199  * right before the actual simulation starts. */
200 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void()> onPlatformCreated;
201
202 /** Callback fired when the main simulation loop ends, just before the end of Engine::run() */
203 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void()> onSimulationEnd;
204
205 /** Callback fired when the time jumps into the future */
206 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void(double)> onTimeAdvance;
207
208 /** Callback fired when the time cannot jump because of inter-actors deadlock */
209 extern XBT_PUBLIC xbt::signal<void(void)> onDeadlock;
210
211 template <class T> XBT_PRIVATE void netzoneByTypeRecursive(s4u::NetZone* current, std::vector<T*>* whereto)
212 {
213   for (auto const& elem : *(current->getChildren())) {
214     netzoneByTypeRecursive(elem, whereto);
215     if (elem == dynamic_cast<T*>(elem))
216       whereto->push_back(dynamic_cast<T*>(elem));
217   }
218 }
219 }
220 } // namespace simgrid::s4u
221
222 #endif /* SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP */