Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
try to avoid that others fall into the trap where I was yesterday
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / engine.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2017. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP
8
9 #include <string>
10 #include <utility>
11 #include <vector>
12
13 #include <xbt/base.h>
14 #include <xbt/functional.hpp>
15
16 #include <simgrid/simix.hpp>
17
18 #include <simgrid/s4u/forward.hpp>
19
20 namespace simgrid {
21 namespace kernel {
22 class EngineImpl;
23 }
24 namespace s4u {
25 /** @brief Simulation engine
26  *
27  * This class is an interface to the simulation engine.
28  */
29 XBT_PUBLIC_CLASS Engine {
30 private:
31   ~Engine();
32
33 public:
34   /** Constructor, taking the command line parameters of your main function */
35   Engine(int *argc, char **argv);
36
37   /** Finalize the default engine and all its dependencies */
38   static void shutdown();
39
40   /** @brief Load a platform file describing the environment
41    *
42    * The environment is either a XML file following the simgrid.dtd formalism, or a lua file.
43    * Some examples can be found in the directory examples/platforms.
44    */
45   void loadPlatform(const char *platf);
46
47   /** Registers the main function of an actor that will be launched from the deployment file */
48   void registerFunction(const char*name, int (*code)(int,char**));
49
50   /** Registers a function as the default main function of actors
51    *
52    * It will be used as fallback when the function requested from the deployment file was not registered.
53    * It is used for trace-based simulations (see examples/msg/actions).
54    */
55   void registerDefault(int (*code)(int,char**));
56
57   /** @brief Load a deployment file and launch the actors that it contains */
58   void loadDeployment(const char *deploy);
59
60   size_t hostCount();
61   void hostList(std::vector<Host*> * whereTo);
62
63   /** @brief Run the simulation */
64   void run();
65
66   /** @brief Retrieve the simulation time */
67   static double getClock();
68   
69   /** @brief Retrieve the engine singleton */
70   static s4u::Engine *instance();
71
72   /** @brief Retrieve the root netzone, containing all others */
73   simgrid::s4u::NetZone* netRoot();
74
75   /** @brief Retrieve the netzone of the given name (or nullptr if not found) */
76   simgrid::s4u::NetZone* netzoneByNameOrNull(const char* name);
77
78   /** @brief Retrieve the netcard of the given name (or nullptr if not found) */
79   simgrid::kernel::routing::NetPoint* netpointByNameOrNull(const char* name);
80   void netpointList(std::vector<simgrid::kernel::routing::NetPoint*> * list);
81   void netpointRegister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
82   void netpointUnregister(simgrid::kernel::routing::NetPoint * card);
83
84   template<class F>
85   void registerFunction(const char* name)
86   {
87     simgrid::simix::registerFunction(name, [](std::vector<std::string> args){
88       return simgrid::simix::ActorCode([args] {
89         F code(std::move(args));
90         code();
91       });
92     });
93   }
94
95   template<class F>
96   void registerFunction(const char* name, F code)
97   {
98     simgrid::simix::registerFunction(name, [code](std::vector<std::string> args){
99       return simgrid::simix::ActorCode([code,args] {
100         code(std::move(args));
101       });
102     });
103   }
104
105   /** Returns whether SimGrid was initialized yet -- mostly for internal use */
106   static bool isInitialized();
107
108   simgrid::kernel::EngineImpl* pimpl;
109
110 private:
111   static s4u::Engine *instance_;
112 };
113
114 /** Callback fired when the platform is created (ie, the xml file parsed),
115  * right before the actual simulation starts. */
116 extern XBT_PRIVATE xbt::signal<void()> onPlatformCreated;
117
118 /** Callback fired when the main simulation loop ends, just before MSG_run (or similar) ends */
119 extern XBT_PRIVATE xbt::signal<void()> onSimulationEnd;
120
121 /** Callback fired when the time jumps into the future */
122 extern XBT_PRIVATE xbt::signal<void(double)> onTimeAdvance;
123 }} // namespace simgrid::s4u
124
125 #endif /* SIMGRID_S4U_ENGINE_HPP */